Co to jest strategia social media? Dowiedz się!
Strategia social media opisuje w jaki sposób firma będzie realizowała swoje cele biznesowe i marketingowe z użyciem social media marketingu. Potrzeba przygotowania dodatkowej strategii poza strategią marketingową wynika z tego, że social media marketing korzysta czasem z innych metod, narzędzi i rozwiązań niż marketing w całości. Jednocześnie mnogość rozwiązań i kanałów dystrybucji sprawia, że firma powinna mieć zestaw spójnych zasad i reguł panujących na wszystkich obszarach swojej obecności w mediach społecznościowych.
Strategię social media przygotowuje się w kilku krokach:
1. Ustalenie celów
Po pierwsze należy ustalić cele jakie ma realizować obecność w social media. Przykłady dobrych celów to:
zwiększenie sprzedaży
zwiększenie ekspozycji marki
poprawa obsługi klientów
zdobycie nowych kontaktów biznesowych
zdobycie leadów
Oprócz ustalenia jednego lub kilku celów trzeba również ustalić sposób mierzenia postępów w realizacji tych celów. Jeśli nie dysponujemy wskaźnikami bezpośrednimi np. faktyczna liczba pozyskanych leadów, należy posiłkować się wskaźnikami pośrednimi. Ważne jest, aby można było je łatwo analizować i porównywać między różnymi kanałami dystrybucji komunikatów marketingowych. Wtedy łatwiej będzie ulepszać kampanie.
2. Ustalenie grupy docelowej
Grupa docelowa to zbiór osób, których dotyczą podejmowane działania marketingowe. Może być to określona grupa wiekowa, albo osoby o określonych zainteresowaniach. Czy lepiej ustalimy grupę docelową tym łatwiej rozwijać dalej strategię social media, dobrać odpowiednie serwisy społecznościowe, styl komunikacji, czy w końcu prowadzić kampanie reklamowe. Dlatego dobrze jest poświęcić na ten etap trochę więcej czasu.
3. Stworzenie person
Persona to sposób na łatwiejsze dopasowanie działań do grupy docelowej. Chodzi o to, aby mając dane o grupie docelowej stworzyć kilka fikcyjnych postaci spełniających wyznaczone cechy. Nadajemy im imiona i nazwiska, wiek, opisujemy je szczegółowo, tak aby nabrały cechy awataru. Myśląc o konkretnych personach na dalszym etapie prac ułatwimy sobie zadanie. Łatwiej jest pomyśleć co zainteresuje 32-letniego Marka z Sopotu niż grupę wiekową 25-40.
4. Analiza konkurencji
Na tym etapie przyglądamy się wybranym konkurencyjnym firmom. Czy są obecne w social media? Czy mają bloga? A może prowadzą fanpage? Jakie rodzaje treści (contentu) publikują? Nie chodzi tylko o to, co robią, ale też jak to robią, jakie cechy strategii są u nich widoczne. A może coś przeoczyli?
5. Wybór kanałów komunikacji
Teraz przychodzi czas na dobór na kanałów komunikacji. Ustalamy tutaj z jakich serwisów społecznościowych i mediów korzysta nasza grupa docelowa. Na przykład może to być:
blog
forum
e-maile
Facebook
Instagram
Twitter
portal branżowy
grupa na Facebooku
Nie chodzi o to, aby wybrać wszystkie kanały komunikacji, ale takie, które dają idealne połączenie między tym, gdzie jest grupa docelowa i jaką mamy możliwość komunikacji z nią. Jeśli grupa korzysta np. z portalu, gdzie nie możemy komentować treści, nie będziemy w stanie prowadzić tam działań social media. Przy wyborze kanałów przydatne okażą się badania i analizy dotyczące wykorzystania mediów internetowych.
6. Strategia contentowa
Gdy wybraliśmy już grupę docelową, cele i kanały komunikacji przychodzi czas na ustalenie jakimi treściami będziemy się dzielić. Jak będą one realizowały zamierzone cele oraz jak dopasujemy komunikację do cech grupy docelowej. Inaczej komunikujemy się z grupą 18-24 a inaczej 30-50. Trzeba to uwzględnić na tym etapie. Warto też pamiętać o strategii kreatywnej firmy w całości. Jeśli takiej nie mamy, to częścią strategii social media powinno być wyznaczenie standardów jakości, stylu oraz brandowania publikowanych grafik i wideo.
7. Plan komunikacji
Teraz przychodzi czas na zaplanowanie komunikacji. Kiedy i z jaką częstotliwością będziemy publikować treści? Jakie to będą treści? To są pytania, na które chcemy znaleźć odpowiedź.
8. Przydzielenie obowiązków (i budżetów)
Plan nie zostanie zrealizowany sam. Należy rozpisać kto w firmie będzie odpowiadał za poszczególne działania. Kto będzie wykonywał grafikę? Kto będzie tworzył / konfigurował aplikacje promocyjne? Która osoba będzie pisała teksty, a która dokonywała ich korekty? Kto będzie monitorował social media i komunikował się z klientami? Kto będzie odpowiedzialny w sytuacjach kryzysowych (strategia antykryzysowa)? Kto w firmie będzie przygotowywał reklamy? Kto będzie raportował wyniki? W końcu kto będzie nadzorował cały social media marketing i wprowadzał na podstawie informacji zwrotnych zmiany do planu?
Druga ważna część poza przydzieleniem zasobów „ludzkich” to określenie jaki budżet przeznaczamy na social media marketing oraz jak będzie on wykorzystywany. Social media marketing nie jest darmowy i jak każda metoda promocji wymaga pieniędzy. Ustalenie budżetu na te działania zapobiegnie trudnościom w późniejszym etapie.
Pytań na tym etapie jest dużo, ale jeśli chcemy, żeby social media marketing działał płynnie, obowiązki z tym związane muszą być znane z góry.
9. Ulepszanie
Gdy wszystko jest już ustalone można zacząć wdrażać strategię. Warto jednak jeszcze na koniec strategii ustalić jeden ważny element tj. proces ulepszania social media marketingu. W tym celu ustalamy kto kiedy i jak będzie analizował dane zwrotne z social media marketingu oraz wprowadzał ulepszenia do strategii i planów. Może to być działanie podejmowane raz w miesiącu albo raz na tydzień. Jednak ważne jest, aby to robić. Strategia na początku dobrze ukierunkuje działania, ale to iteracyjne ulepszanie działań sprawi, że przyniosą one oczekiwane efekty.
Ogólnie rzecz biorąc to wszystkie punkty składające się na dobrą strategię social media. Każda firma obecna na Facebooku czy w innych mediach społecznościowych powinna mieć taką strategię. O social media marketingu trzeba myśleć poważnie, aby przynosił konkretne efekty.
Comentarios