Dowiedz się dlaczego płacisz za efekty pozycjonowania, a ciągle ich nie masz.
Jak wygląda rynek pozycjonerski? Jakie są plusy i minusy obecnej sytuacji? Dlaczego Twój sklep nadal nie ma odpowiedniego ruchu z Google? Jak wybrać odpowiednią firmę pozycjonerską? Na te i inne odpowiedzi znajdziesz odpowiedź w tym artykule.
Pozycjonowanie – rok 2013
Pozycjonowanie stało się jednym ze standardowych działań marketingu internetowego zaraz po założeniu sklepu internetowego albo strony firmowej. Można znaleźć wiele firm, które zajmują się wyłącznie tym zajęciem. Duża konkurencja (wewnętrzna jak i ze względu na reklamy Google) co prawda przyczynia się do coraz bardziej konkurencyjnych cen między firmami, jednak z drugiej strony zachęca do szukania metod ich obniżania na rzecz rozwiązań nie zawsze pożytecznych dla klienta.
Ostatnie działania firmy Google powodują, że coraz więcej firm cierpi na skutek tego, że korzystają, czy korzystały z pomocy firm pozycjonerskich stosujących metody przez Google zabronione, albo rodzące ryzyko obniżenia rankingu. Zmiany w algorytmie wyszukiwarki takie jak Panda mają zapobiec nieuczciwym metodom pozycjonowania, które pozwalają gorzej dopasowanym stronom znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania. To jest ciągła walka, którą toczy firma Google z nieuczciwymi pozycjonerami. Intensyfikacja tych działań w ostatnich czasach przyczyniła się nieznacznie do podniesienia cen za pozycjonowanie, ponieważ uczciwe firmy pozycjonerskie muszą stosować bardziej uczciwe, albo bardziej wyrafinowane metody na podbicie strony klienta.
Także w obecnej sytuacji trzeba szczególnie uważać, żeby nie trafić na firmę pozycjonerską, która korzysta z podejrzanych metod podbijania rankingu, a nie zawsze cena jest najlepszą metodą określenia jakości wykonanej pracy.
Plusy rozliczania za efekty
Jak więc oceniać pracę firmy pozycjonerskiej? Obecnie modne stało się rozliczanie pozycjonowania za efekty. Firma pozycjonerska ustala kwotę jakiej oczekuje miesięcznie jeśli strona znajdzie się w pierwszej 10 w Google, w pierwszej 5, oraz zazwyczaj, w pierwszej trójce. Taka metoda rozliczania i oceny firm pozycjonerskich zdaje się być właściwa. Można dzięki niej określić ile będzie nas kosztować uzyskanie określonego efektu. Co więcej możemy analizować postępy w pracy i decydować na bieżąco czy zostajemy z daną firmą, czy też szukamy lepszej. Kolejna korzyść to niskie koszty rozpoczęcia pozycjonowania z obietnicą uzyskania wysokiej pozycji (gdy pozycja sama się sfinansuje).
Skuteczność oparta na solidnych podstawach
Są jednak również minusy. Model ten powoduje, że firma pozycjonerska nie ma na początku odpowiedniego budżetu na wykonanie czasem żmudnej, ale niezwykle istotnej pracy początkowej. Do pracy tej zalicza się ustalenie odpowiednich słów kluczowych. Samo to zajęcie wymaga odpowiedniego czasu i analizy. Wielokrotnie spotykam się z tym, że proponowane przez klientów słowa kluczowe nie są tymi, które są najbardziej efektywne (tzn. prowadzą do kontaktu z firmą, odpowiedniego zaangażowania, albo zamówienia produktu). Tylko wnikliwa analiza sytuacji zewnętrznej i dotychczasowych danych statystycznych pozwala ustalić odpowiednie słowa kluczowe.
Kolejna praca początkowa do wykonania to odpowiednie opisanie strony: czyli ustalenie tytułów, opisów, treści na stronie, metatagów, social tagów, przyjaznych adresów, ich nazw itd. zgodnie z zawartością strony i ze szczególnym uwzględnieniem tego, jak ludzie szukają treści w internecie i jak Google analizuje stronę internetową.
Następna sprawa to wyjaśnienie znaczenia tych wszystkich spraw klientowi, oraz przeszkolenie jego pracowników z odpowiedniego opisywania strony z uwzględnieniem celów, jakie strona / sklep ma realizować / spełniać.
Warto również wspomnieć o innych aspektach, ale tutaj zwrócę też uwagę na analizę otoczenia strony: konkurencji, portalów branżowych, katalogów stron, narzędzi geolokalizacyjnych, urządzeń mobilnych itd. czyli wszystkich aspektów wpływających z zewnątrz na pozycję strony. Te aspekty są równie istotne jak wiele innych ważnych czynników wewnętrznych, takich jak szybkość działania strony, których w tym krótkim tekście nie sposób wymienić w sposób enumeratywny.
A więc jest wiele czynności, które trzeba wykonać na początku, aby dać solidne podstawy do regularnego i systematycznego wzrostu pozycji strony w Google.
Producenci sklepów internetowych / stron nie zawsze znają się na pozycjonowaniu
Zapytacie: no dobrze, ale przecież producent mojego sklepu internetowego przekonywał mnie, że nadaje się do pozycjonowania!
Wiele firm nie ma poprawnie zoptymalizowanej strony pod wyszukiwanie. Wielu właścicieli sklepów internetowych uważa, że skoro mają dobry system CMS wykonany przez firmę tworzącą strony internetowe jest zoptymalizowany pod wyszukiwarki. To nieprawda. Firmy takie bywa, że nie mają zielonego pojęcia o pozycjonowaniu. Zostawiają tę kwestię innym udostępniając w CMSie zaledwie pola na słowa kluczowe, a czasem nie dbając o podstawowe zupełnie ustawienia.
Wyścig, w którym warto brać udział
Kto zatem ma zadbać o te ustawienia i odpowiedni opis strony? To zajęcie powinno być właśnie w gestii firm pozycjonerskich. Tak moglibyśmy sądzić. Jednak jak napisałem wcześniej, model rozliczania za efekty ogranicza istotną część inwestycji czasu, jaka jest potrzebna na samym początku, żeby odpowiednio zoptymalizować stronę. Kusi również do sięgania po szybkie i niebezpieczne metody pozycjonowania. Ponadto należy sobie zdawać sprawę z konsekwencji, które rodzi długotrwała umowa za efekty. Umowa taka powoduje, że dla firmy pozycjonerskiej najbardziej opłacalne jest utrzymanie w miarę systematycznego wzrostu pozycji rozłożonego na długi okres czasu.
Naciśnij poniższy przycisk, aby dowiedzieć się jakie są tego konsekwencje i jak się przed nimi bronić:
[like-gate]
Każdy zdaje sobie sprawę, że wypozycjonowanie do absolutnej czołówki Google na pożądane frazy nie zawsze jest w zasięgu możliwości finansowych klienta ponieważ inna firma płaci o wiele więcej i lepszej firmie za utrzymanie swojej pozycji. W tym wyścigu Twoja firma pozycjonerska może być całkowicie zadowolona z bezpiecznego, płatnego, 10 miejsca w wyścigu. Bez odpowiedniego rekonesansu wykonanego na początku nie zawsze taka firma jest w stanie ustalić jaką realnie pozycję mógłbyś osiągnąć, albo w jakich innych wyścigach lepiej jest wystartować z określonym budżetem, aby być w czołówce stawki.
Znajdowanie niszy pozycjonerskiej
W świecie pozycjonowania ciągle coś się zmienia. Jeszcze kilka lat temu ktokolwiek zainwestował w pozycjonowanie i optymalizację strony był momentalnie na czołówce wyszukiwarki. Obecnie wiele firm wydaje regularnie pieniądze na utrzymanie swojego miejsca, bo wyszukiwarka jest źródłem ich klientów i dochodów.
Cóż więc zrobić w tych nowych warunkach? Co zrobić, jeśli konkurencja wciąż jest piętro wyżej w wyszukiwarce? Co zrobić w czasach, gdy jedne firmy są nadal na topie, a inne spadają z dnia na dzień?
Trzeba ustalić dobry plan wykorzystania tego, co inni przeoczyli. Jeśli nie masz wielobranżowego sklepu internetowego masz łatwiejsze zadanie. Tak samo jak Twoje produkty zapełniają jakąś niszę, tak samo Twoja strategia pozycjonowania może być oparta na wykorzystaniu nisz pozycjonerskich.
Jak wiesz doskonale znajdowanie się w niszy daje dużą elastyczność i lepsze zrozumienie klienta. Tak samo pozycjonowanie Twojego sklepu powinno być kontynuacją tej strategii, którą przyjąłeś / przyjęłaś w biznesie.
Zasady i techniki biznesu, pozycjonowania są różne, ale metoda pozostaje ta sama: znajdź niszę i ją wykorzystaj.
Pamiętasz, jak decydowałeś / decydowałaś się na założenie firmy / sklepu internetowego? Pamiętasz jak szukałeś tego co będzie unikalne i będzie lepsze w Twojej firmie, obsłudze klienta, asortymencie, poziomach cenowych itd. w porównaniu do konkurencji? Co sprawiło, że jako początkujący / a dzięki odpowiedniemu rozeznaniu mogłeś / aś znaleźć swoje miejsce na rynku? Jak wszyscy na rynku robili coś w jeden sposób i przyzwyczaili się, że jest on najlepszy i nie ma innego? A Ty znalazłeś / aś coś, co można zrobić lepiej i to wykorzystałeś / aś ?
Tak samo jest z obecnie z pozycjonowaniem. Wiele rzeczy robi się w jeden ustalony sposób: firma pozycjonerska pobiera opłaty, wykonuje pewne standardowe czynności i idzie dalej. A Ty płacisz, czekasz na efekty, które nie przychodzą. Masz wspaniałe produkty czy usługi, znalazłeś / aś ten moment żeby „wbić się” na rynek. Czas leci, okazja „wbicia się” na rynek powoli przemija, a trudność z dotarciem do klientów jak jest tak była.
Jeśli tak masz, to doskonale rozumiesz o czym piszę. Internet otworzył szansę na prowadzenie sklepów internetowych przez każdego. Ale jest też miejscem, które w kwestiach technicznych wymaga wiedzy specjalistycznej. Nie da się więc uniknąć uzależnienia w pewnym stopniu od outsourcingu pozycjonowania i innych specjalistycznych usług.
Dobra firma pozycjonerska to…?
Dobrze jest wybrać firmę, która ma doświadczenie w pozycjonowaniu, rozeznanie w metodach, które są skuteczne i dają wysoką pozycję. Jednocześnie powinna być to firma, która znajdzie nisze pozycjonerskie pozwalające dotrzeć do klientów.
…
Chcesz uzyskać wysoką pozycję w Google i mieć pewność stabilności wyników? Skontaktuj się z nami! Chcesz zobaczyć efekty naszej pracy? Zobacz jedną z naszych realizacji!
zdj. Виталий Смолыгин
[/like-gate]
Comments