Poznaj 9 rad jak rozpoznać najlepszą agencję social media, gdy na nią trafisz.
Czym cechuje się najlepsza agencja social media?
1. Doświadczenie
Agencja social media musi mieć doświadczenie w realizowaniu celów, które przed nią postawisz. Chcesz zdobyć większy zasięg? Zwiększyć liczbę klientów? A może poprawić ich obsługę albo zdobyć kontakty biznesowe? Obojętnie jaki cel chcesz postawić przed agencją social media, każdy dokładniejszy niż „więcej fanów” będzie pomocny przy ocenie doświadczenia agencji w wybranym zakresie. Gdy ustalisz już cel dobrze jest zapytać się agencję social media o doświadczenie w prowadzeniu działań nakierowanych na te cele. Może ona dysponować nawet prowadzonymi obecnie fanpage’ami, Twitterami czy kampaniami promocyjnymi albo reklamami z podobnej branży albo w podobnym celu.
2. Współpraca
Współpraca z dobrą agencją social media, która ma przynieść efekty, wymaga Twojego zaangażowania. Dobrze jest więc przekonać się czy dobrze współpracuje Ci się z agencją social media oraz czy masz bezpośredni kontakt z osobami, które będą wykonywać pracę – od grafików, po programistów, copywriterów, community menadżerów i content plannerów. Bliska współpraca z agencją social media pozwoli wygenerować największe efekty ze współpracy. Dlatego dobrze jest sprawdzić czy agencja „nadaje na tych samych falach”.
3. Raportowanie
W jaki sposób agencja social media raportuje swoje prace i postępy? Czy jest w stanie przesyłać action plany, a więc rozpiski zaplanowanych działań na fanpage’a w ciągu najbliższego tygodnia albo miesiąca? Czy przysyła raporty na koniec miesiąca? Raportowanie pozwoli Ci kontrolować postępy bez potrzeby przeglądania mediów społecznościowych. Dobre agencje social media raportują na bieżąco do klientów i w celach wewnętrznych, aby na bieżąco ulepszać swoje działania.
4. Terminowość
Dobre dobranie czasu to podstawa w biznesie. Gdy organizujesz promocję chcesz mieć reklamę na Facebooku na czas, gdy zbliża się święto, chcesz, żeby konkurs został przeprowadzony w podanym okresie czasu. Dobra agencja social media jest w stanie zagwarantować wykonanie aplikacji konkursowych i innych na określoną datę „pod klucz”. Jest też w stanie zdeklarować się co do częstotliwości publikowania treści np. raz w tygodniu, raz dziennie, czy 3 razy dziennie. A gdy się zdeklaruje, to wykonuje prace zgodnie z umową. To samo dotyczy czasu reakcji na zapytania od klientów, które pojawią się na fanpage’u czy na Twitterze.
5. Słuchanie
Dobra agencja będzie słuchać i zadawać ciągle pytania. Czy coś się wydarzyło u Ciebie w firmie? Czy macie nową promocję? Czy coś zmieniacie? A może dodaliście nowy produkt do oferty? Dobra agencja będzie dopytywać się sama jeśli nie będziesz nic pisać, bo ludzie chcą wiedzieć co u Ciebie się dzieje, a dobra agencja to robi: słucha i pokazuje Twoją firmę światu.
6. Szybka reakcja
Najlepsza agencja social media to taka, która jest na bieżąco dostępna. Musi w końcu odpowiadać na pytania zadawane na fanpage’ach swoich klientów, oraz reagować na bieżące zgłoszenia od klientów. Możesz sprawdzić szybkość agencji social media. Wystarczy wysłać zapytanie ofertowe. Dobra agencja social media odpisze w kilka godzin, albo najpóźniej następnego dnia.
7. Własne konta
Mówi się, że szewc bez butów chodzi. Jednak to nie sprawdza się w przypadku agencji social media. Pracownicy najlepszych agencji na bieżąco śledzą trendy i testują nowości oferowane przez serwisy społecznościowe. Zazwyczaj mają więc tam konta. Możesz więc sprawdzić agencję sprawdzając czy jej pracownicy mają konta społecznościowe (firmowe) i osobiste. Najważniejsze jest to, czy są prowadzone systematycznie, bo dowodzi, że pracownicy są na bieżąco z tym co się dzieje na tych serwisach.
8. Certyfikaty
Obecnie jest kilka metod certyfikacji z wiedzy na temat social media marketingu. Chociażby certyfikaty eksperta wydawane przez Facebooka w zakresie prowadzenia fanpage’a i reklam. Dobre agencje social media posiadają takie i inne certyfikaty z marketingu i reklamy internetowej. Zapytaj o nie.
9. Realizacje
Dobre agencje social media udostępniają na swoich stronach opisy wykonanych wcześniej realizacji. Opisują w nich wyznaczone cele, sposób ich realizacji, zakres działań i osiągnięte efekty. Realizacje to świetna okazja do sprawdzenia jakiego typu wyzwania miała przed sobą wcześniej agencja social media i jak sobie z nimi poradziła.
10. Strategia
Obecnie, aby w social media coś osiągnąć trzeba mieć wyznaczone cele i opracowaną strategię ich realizacji, sposób realizacji i sposób reagowania w krytycznych sytuacjach. Odpowiadają za to odpowiednio: strategia kreatywna, strategia prowadzenia fanpage’a i strategia antykryzysowa. Najlepsza agencja social media to taka, która potrafi opracować takie dokumenty specjalnie na potrzeby Twojej firmy, uwzględniając konkurencję, cele i możliwości jakimi dysponujesz. Zapytaj się agencji social media, czy przygotowuje takie dokumenty.
Podsumowanie
Wybór najlepszej agencji social media do Twoich potrzeb jest ważny. Przeważnie jest to praca, którą będziesz zlecać przez kilka miesięcy, albo, jeśli dobrze pójdzie, przez kilka lat. Dobrze jest zainwestować trochę czasu w poszukiwania i mieć później pewność, że wybrana agencja social media będzie dobrze spełniać swoje obowiązki.
Comentários