Targetowanie reklam

Tomasz Smykowski
, 24.05.2016
Agencja Social Media Websoul CEO - F

Czym jest targetowanie reklam? Na czym polega? Jak reklamę stargetować? Dowiedz się z tego artykułu.

Targetowanie reklam

Z czasem, gdy prowadzi się profesjonalną działalność człowiek zaczyna stosować pojęcia, których nikt już nie rozumie. Powstaje język znany jedynie tym, którzy wiedzą co robią. Takim słowem jest na przykład „przeklik”. Innym jest targetowanie reklam.

Targetowanie reklam, cóż to jest? Czy chodzi o celowanie do reklam? A jeśli tak, to z czego? Łuku, kuszy, pistoletu na wodę? Wbrew pozorom w targetowaniu reklam nie chodzi o celowanie do reklam z broni chociaż chodzi o celowanie i o reklamy.

Targetowanie reklam to odpowiedni dobór grupy odbiorców reklamy do założeń kampanii reklamowej.

Weźmy na przykład reklamę w autobusach. Co możemy powiedzieć o grupie docelowej, grupie odbiorców tej reklamy? Są to osoby raczej mieszkające w określonym mieście, które poruszają się autobusem.

Z kolei kim będzie grupa docelowa, odbiorców reklamy umieszczonej przed salą kinową? Dla miłośników kina rzecz jasna, albo osób, które po prostu co jakiś czas odwiedzają kino w celu obejrzenia filmu.

A reklama umieszczona na uczelni? Zobaczą ją wykładowcy, oraz studenci. Jeśli chodzi o studentów potrafimy określić mniej więcej ich wiek, oraz, rzecz jasna, poziom wykształcenia.

Mając więc różnie miejsca na umieszczenie reklamy wybierzemy to, które nam odpowiada najbardziej. Np. pakiet rabatów dla studentów bardziej pasuje na uczelnię niż do autobusu, podczas gdy reklama pikniku miejskiego może pasować do autobusu (chociaż do uczelni i kina może również).

Więc jeśli chodzi o klasyczną reklamę wybieramy raczej miejsce umieszczenia reklamy, a z tego miejsca wynikają różne cechy grupy docelowej: wiek, miejsce zamieszkania, czy poziom wykształcenia.

Teraz jeśli chodzi o reklamę online wygląda to trochę inaczej, a więc zarazem lepiej.

Gdy umieszczamy reklamę na Facebooku, z którego korzysta większość Polaków możemy wybrać konkretnie komu się pojawi, a komu nie. Tzn. nie możemy wskazać, żeby pokazała się pani Ani albo Panu Łukaszowi, ale możemy np. określić cechy demograficzne tj:

  • jaką płeć ma mieć odbiorca reklamy?
  • ile ma mieć lat?
  • jakie ma mieć wykształcenie?
  • gdzie ma mieszkać?

Czyli zamiast wyświetlać reklamę w określonym miejscu (np. w autobusie) wybieramy że ma wyświetlić się osobom w wieku 25-35 lat, które mieszkają w Warszawie, mają wykształcenie średnie i są kobietami.

Takie wybieranie komu ma wyświetlić się reklama nazywa się właśnie targetowaniem reklamy.

Oprócz danych demograficznych możemy (skoro już wiecie o co chodzi) targetować reklamy np. po miejscu pracy, ukończonej szkolenie, czy nawet zainteresowaniach.

Wielkim zadaniem, które stoi przed media buyerem, czy agencją reklamową jest dobrze reklamę stargetować. Chodzi bowiem o to, aby reklama wyświetlała się odpowiednim osobom. Żeby nie tracić pieniędzy na reklamowanie np. pikniku w Toruniu dla mieszkańców Krakowa. Oczywiście to tylko przykład i są bardziej szczegółowe analizy. Jaka jest korzyść z targetowania reklamy? Nasza reklama będzie skuteczna i będziemy wydawać pieniądze na konkretne efekty.

Mam nadzieję, że wyjaśniłem gruntownie na czym polega targetowanie reklam. Jeśli jesteś zainteresowany/a tematem napisz do mnie: tomasz.smykowski@websoul.pl albo zadzwoń na 664-779-129.


Tomasz Smykowski
Tomasz Smykowski - właściciel Agencji Social Media Websoul. Projektant i programista aplikacji marketingowych, redaktor technologiczny, bloger. Specjalizuje się w social media marketingu od 2007 roku. Śledź Tomasz Smykowski na Facebooku:

Reklama



Darmowe treści od Websoul
Chcesz dostawać za darmo artykuły, case'y, raporty i promocje od Websoul? Zapisz się na nasz newsletter:

Masz pytanie?
Zadzwoń teraz:
664-779-129
Od poniedziałku do piątku: 8-16

Albo napisz: tomasz.smykowski@websoul.pl

Przewiń do góry


Inline
Inline