Najczęściej zadawane pytania

Co to są hasztagi / płotki / tagi / # ?

Są to słowa kluczowe. Gdy poprzedzimy wyraz hasztagiem tj symbolem # jest on dodawany do strumienia informacji na ten temat. Np. #turystyka powoduje dodanie wpisu do strumienia wiadomości o turystyce. To znana od dawna w social media metoda dodatkowej promocji i organizacji tematycznej treści.

Dlaczego na Twitterze jest limit znaków?

Aby się nadto nie rozpisywać.

Jaki rodzaj treści publikować na fanpage’u?

Obecnie najlepsze efekty daje grafika. Jednak są osoby, które preferują teksty, albo linki do ciekawych treści. Dlatego też należy stosować mieszankę różnych treści w odpowiednich proporcjach. Warto też umieszczać czasem wideo.

Jakie wpisy należy kasować na Facebooku?

Spam, treści obraźliwe, trollowe, hejterskie, niezgodne z prawem i regulaminem Facebooka. Warto jednak być otwartym na normalną, rzeczową krytykę, która może być emocjonalna co nie umniejsza jej wartości.

Skąd mam wiedzieć czy fani lubią to co publikuję?

Jeśli tak jest, powinni lajkować treści, komentować je i udostępniać. Przy mniejszej liczbie fanów warto śledzić również zasięg.

Czy można planować publikację wpisów na Facebooku?

Tak można. Przy czym lepiej nie robić tego na dłuższy czas niż kilka godzin w przód, ponieważ wpisy takie tracą edge rank i zasięg.

Jak mierzyć efekty w social media?

W zależności od obranych celów można stosować Google Analytics np. do mierzenia liczby osób, które zamówiły produkt przez Facebooka, czy w sposób wspomagany przez social media. Można śledzić ilość komentarzy, polubień czy udostępnień, czy zasięg jako pośredni wskaźnik. Można również analizować liczbę wzmianek w internecie, sentyment.

Ile czasu potrzebuję na prowadzenie konta na Facebooku?

Na początku potrzeba więcej pracy, aby ustalić odpowiednie plany i strategie. Wtedy ilość czasu potrzebnego na prowadzenie konta będzie malała. Gdy dużo się dzieje potrzeba nawet parę godzin dziennie, aby prowadzić konwersacje i publikować informacje. Innym razem wystarczy 30-60 minut dziennie. Dobrze jest zarezerwować sobie stałe pory dbania o fanpage każdego dnia.

Ile wpisów umieszczać na Facebooku?

Nie liczy się ilość, tylko jakość. Lepiej jest umieszczać mniej wpisów, ale zadbać o to, żeby mieć czas i treści na kolejne, co pozwoli utrzymać systematyczność prowadzenia konta. Dla niektórych firm jeden wpis w miesiącu mógłby wystarczyć. Dla innych jeden wpis w tygodniu. Są również takie branże i tematy, gdzie jeden wpis co kilka dni, czy nawet co 1-2 dni są wskazane.  Nie należy jednak przesadzać z ilością wpisów, aby nie zasypywać fanów informacjami.

Od czego zacząć prowadzenie konta w social media?

Od ustalenia planu działania. Należy określić z kim chcemy się komunikować, w jakim celu i jakie efekty chcemy osiągnąć. Następnie należy opracować strategię realizacji celów i efektów i sposób mierzenia postępów.

Jak szybko uzyskam zwrot z inwestycji w social media?

W zależności od przyjętej strategii, celów i sposobu ich realizacji zwrot z inwestycji może nastąpić w ciągu miesiąca, kilku miesięcy, albo 2-3 lat.

Czy promować się na Facebooku, czy też na innych serwisach?

Najlepiej skupić się na początku na jednym serwisie społecznościowym. Dopiero gdy w pełni go wykorzystujemy warto uzupełnić go o inne. Prowadzenie dodatkowo konta na LinkedIn, czy Google+ wydaje się w miarę proste. Z kolei Instagram, Pinterest czy YouTube można wykorzystać jako naturalne uzupełnienie do publikowania zdjęć i wideo. Twitter z kolei wymaga więcej zaangażowania, bowiem jest to serwis nastawiony w większym stopniu na konwersację.

Jaki serwis społecznościowy jest najlepszy dla firm?

Przede wszystkim zależy to od tego, jaką grupę docelową wybierzemy. Facebook jest serwisem społecznościowym ogólnego zastosowania o dużej liczbie użytkowników. Podobnie zresztą do Naszej Klasy, chociaż oferuje lepsze możliwości dla firm. Twitter jest medium bardziej konwersacyjnym, można tam spotkać dziennikarzy, blogerów, early-adopterów. Instagram i Pinterest są dedykowane zdjęciom i popularniejsze wśród młodszych ludzi. GoldenLine i LinkedIn są dedykowane kontaktom biznesowym, pracownikom i pracodawcom.

Ile kosztuje prowadzenie konta na Facebooku (fanpage’a)?

Koszt prowadzenia konta zależy od kilku czynników:

– intensywności prowadzenia konta

– branży firmy, której dotyczy fanpage

– budżetu na kampanie reklamowe w social media np. na Facebooku

– kosztów wytworzenia treści (tekstów, grafik, wideo)

– długości czasu trwania umowy

– ilości i częstotliwości dodatkowych akcji promocyjnych konkursów / kuponów rabatowy i in.

Jakie są korzyści z obecności w social media?

Główne to:

– Zwiększenie ekspozycji marki

– Poprawa satysfakcji klientów

– Nawiązanie nowych relacji biznesowych

– Zdobycie nowych klientów

Moi klienci nie korzystają z social media, czy warto więc tam być?

Możliwe, że dotychczasowi klienci jeszcze nie korzystają z social media. Ale coraz więcej osób pozyskuje opinie o firmach przez social media. Nie dotyczy to tylko osób młodych, ale właściwie każdego, kto z czasem zakłada konto na Facebooku czy Twitterze. Dlatego warto skorzystać z tych kanałów komunikacji, aby upewnić się, że będziemy mieli źródło nowych klientów i utrzymamy starych.

Czy obecność w social media może sprowadzić krytykę na moją firmę?

Sama obecność w social media raczej nie jest w stanie tego zrobić, jeśli trzymasz się pewnych zasad. Ale nawet stosując się do najlepszych praktyk możesz spotkać się z krytyką. Taka krytyka to świetna okazja to poznania zdania klientów, którzy normalnie i tak rozmawiają o Twojej firmie między sobą, czy w Internecie. Jest też szansą na ustosunkowanie się do niej i znalezienie sposobu na rozwiązanie pojawiającego się problemu.

Jak reagować na krytykę w social media?

Jest kilka rodzajów krytyki w social media. Może ona wynikać z rzeczywistych wad produktu lub świadczonej usługi, błędów popełnionych w komunikacji z klientem. Wtedy należy zaangażować się w wyjaśnienie sytuacji i ustalenie metod poprawy sytuacji na przyszłość. Jest również krytyka wynikająca z ogólnego nastawienia osób do pewnych branż / firm, czy też tzn. „hejt”. Hejting należy ignorować.

Jak zdobyć więcej lajków?

To złożony proces. Składa się na niego ustalenie dobrze grupy docelowej, dobranie odpowiednich treści, utrzymanie dyscypliny w prowadzeniu social media oraz równowagi między głosem firmy i głosem człowieka. Ponadto ważne jest czy nasza obecność w social media ma wartość dodaną np. rozdajemy kupony rabatowe, oferujemy wsparcie klienta i inne.

Czy liczba osób lubiących (lajków) czy obserwujących jest ważna?

Liczba lajków czy osób obserwujących jest pewnym wskaźnikiem pośrednim. Nie jest jednak najważniejsza. Najważniejsze jest to, ile z tych osób jest z ustalonej grupy docelowej potencjalnych klientów, ważność każdej z tych osób dla firmy, jak i również to jak mocne relacje nawiążemy z każdą pojedynczą osobą.

 

Czy social media marketing jest tylko dla B2C, a nie dla B2C?

Social media marketing jest zarówno dla firm oferujących produkty i usługi konsumentom (B2C) jak i dla firm oferujących usługi i produkty innym firmom (B2B). Oczywiście firmy B2B muszą przyjąć inną strategię komunikacji w social media, ale również mogą one skorzystać na obecności w nich np. przez pozyskanie nowych klientów, partnerów biznesowych czy zwiększenie ekspozycji marki i poprawienie obsługi klientów biznesowych.

Czy mogę używać czyjeś zdjęcia znalezione w Internecie?

Żeby użyć czyjeś zdjęcie na fanpage’u trzeba mieć zgodę autora. Niektórzy autorzy umieszczają instrukcję dot. opisania zdjęcia (podanie autorstwa, źródła) czy też licencji która omawia jak można zdjęcia użyć i w jakich celach. Dopiero gdy autor wyraża wprost zgodę na jego użycie w dany sposób można go używać. W innym przypadku należy uzyskać zgodę od autora.

Czy prowadzenie konta rozliczać jako umowę zlecenie czy o dzieło?

Umowę o dzieło podpisuje się na wykonanie konkretnego materialnego albo niematerialnego dzieła. W przypadku stałej współpracy, w ramach której wykonywane są raczej prace, niż dzieło jako takie bardziej odpowiednia jest umowa zlecenie.

Gdzie warto / można wykupić targetowaną reklamę poza Facebookiem i Google?

Np. na GoldenLine

Jakie są ciekawe narzędzia do zarządzania zadaniami?

Remember The Milk, Asana, Basecamp, Nozbe, Trello.

Jakie inne serwisy poza Facebookiem są warte zainteresowania?

Google+, Twitter, Instagram, Pinterest.

Jakie są narzędzia do mierzenia wpływu w social media?

Klout

Sysomos

Hashrank

Roamler

Brand24

Jakie blogi o social media są warte czytania?

Ten 🙂

Jakie są ciekawe raporty na temat social media w Polsce?

http://www.infosocialmedia.pl/social-digital-mobile-2014-raport/

Jakie wydarzenia branżowe odbywają się w okolicy?

https://www.facebook.com/socialmediaconvent

https://www.facebook.com/smdaypoland

https://www.facebook.com/SocialPOZnan

https://www.facebook.com/smwberlin

https://www.facebook.com/infosharepl

https://www.facebook.com/CzwartekSocialMedia

Blog Forum Gdańsk

Fanpage medyczne

https://www.facebook.com/ClevelandClinic

https://www.facebook.com/MedicalParkHG

Czy są jakieś warte uwagi książki o social media w j. polskim?

Tak. M.in.

Podręcznik Tworzenia Stron Internetowych na Facebooku

Skuteczne Social Media

Kryzysy w Social Media

Rewolucja Social Media

Przechytrzyć Social Media

Social Media Metrics

Więcej znajdziesz tutaj: https://polishwords.com.pl/ebooki/kategoria/social-media/113

Czy Facebook Gifts jest dostępne w Polsce?

Jeszcze nie.

Jak znaleźć ogólne statystyki Facebooka? Liczba użytkowników / spędzony czas itp.?

Tutaj: http://newsroom.fb.com/Key-Facts, http://www.socialbakers.com/ oraz w menadżerze reklam. Są też szczegółowe badania publikowane co jakiś czas.

Skończyły się środki i konto reklamowe zostało zablokowane. Co zrobić?

Trzeba dodać od nowa kartę.

Jak mierzyć konwersję z Facebooka na np. zakupy w sklepie?

Należy skorzystać np. z https://www.facebook.com/ads/manage/convtrack.php albo ze statystyk Google Analytics.

Jaki jest minimalny budżet reklamowy na Facebooku?

Około 2 złotych dziennie (60 miesięcznie).

Czy można zobaczyć listę postów w których pisałem i gdzie pojawiły się nowe komentarze?

Niestety nie można. Można jedynie ustalić ostatnie posty w których się wypowiadało przez wyszukiwarkę na grupie. Można również włączyć powiadomienia. Wtedy dostajemy powiadomienia o nowych komentarzach zaraz gdy się pojawią. Można włączyć powiadomienia dla całej grupy albo dla wybranych postów. Nie ma jednak możliwości późniejszego zbiorczego przeglądania tych powiadomień.

​Czy grupy mają statystyki podobne do tych jakie ma fanpage?

Nie, nie mają.

Prowadzę fanpage ale mam mały zasięg, czy zmienić go w konto prywatne / grupę? Podobno to daje efekty?

Konto prywatne i grupa służą do innych celów niż fanpage. Oczywiście można założyć grupę aby uzupełnić działania na fanpage’u. Jednak w większości przypadków problemy z efektami na fanpage’ach wynikają z trudności w jego dobrym prowadzeniu.

Ile postów można podpiąć naraz?

Jeden. Chociaż na niektórych fanpage’ach możliwe jest podpięcie dwóch albo trzech. Zależeć to może od wielkości grupy, albo innych czynników, które nie są znane obecnie.

Czy można upublicznić listę wybranych fanpage’y?

Tak można. Opcja ta jest dostępna po utworzeniu listy.

Czy można zaplanować dodanie galerii?

Nie można.

Jak zmienić nazwę fanpage’a gdy mam ponad 200 lajków?

Można spróbować namówić fanów do zasugerowania Facebookowi zmiany nazwy, albo napisać do obsługi Facebooka w tej sprawie.

Czy można sprawdzić jaki fanpage dodał mój do obserwowanych?

Nie.

Czy można prowadzić fanpage po polsku i angielsku?

Tak, jest to możliwe. W opcjach ustawiamy do której grupy ma być targetowany dany wpis. Wybór 1 fanpage : kilka fanpagey zależy od konkretnej sytuacji.

Czy są jakieś aplikacje do zarządzania fanpagem?

Z dostępnych komercyjnie np. Hootsuite albo Buffer.

Zobacz też tutaj: http://websoul.pl/blog/agencja-social-media-23-narzedzia-ktore-musisz-poznac

Czy można osadzić grę Flash bezpośrednio na fanpage’u?

Tak. Jest to możliwe. Zobacz: https://www.facebook.com/stickandplay

Jak sprawdzić listę wszystkich fanów w kolejności według daty?

Należy użyć takiego linka podając id fanpage’a, którego jesteśmy administratorami: https://www.facebook.com/browse/?type=page_fans&page_id=231791543565087

Jak dodać oficjalny trailer do fanpage’a serialu / filmu?

Należy zweryfikować fanpage. Więcej informacji tutaj: http://allfacebook.com/official-trailers-tv-show-pages_b128126

Czy można wgrać ręcznie miniaturę profilu / wgrać inne zdjęcie jako miniaturę profilu?

Tak. Instrukcja znajduje się tutaj: http://khalil-shreateh.com/khalil.shtml/index.php/facebook/facebook-hacks-tutorials/55-how-to-use-two-different-profile-picture-in-facebook.html

​Jaki rozmiar powinno mieć zdjęcie na fanpage’a?

Normalnie będzie wyświetlane w rozmiarze 403×403, dobrze więc zastosować wielokrotność tego rozmiaru. Zdjęcia podświetlone mają rozmiar 843 x 403.

​Jaki rozmiar powinno mieć zdjęcie profilowe (awatar) fanpage’a?

Na Facebooku będzie to zdjęcie wyświetlane w rozmiarze 160×160 oraz 32×32 piksele. Powinno więc się dobrze skalować. Facebook pozwala wgrać zdjęcie o rozmiarach min. 180×180 pikseli. Znowu – najlepiej gdy zdjęcie ma wielokrotność rozmiarów docelowych.

​Jaki rozmiar powinna mieć grafika cover photo?

851 na 315 pikseli. Najlepiej gdy przygotowana grafika ma rozmiar będący wielokrotnością tych wymiarów.

Więcej informacji o rozmiarze cover photo: jaki rozmiar okładki facebook

Czy da się ustalić, czy fani na fanpage’u są kupieni?

To zależy. Czasem w zakładce „informacje” znajduje się pochodzenie i wiek fanów. Na tej podstawie można ustalić, czy fanpage ma fanów fikcyjnych. Jednak nie zawsze jest to wystarczająca informacja, ponadto nie zawsze jest ona widoczna na fanpage’ach. Innej wskazówki dostarcza liczba aktywnych fanów, fanów, którzy „mówią o tym”, liczba lajków i komentarzy względem liczby całkowitej fanów i aktywności fanpage’a. Można również porównać przyrost fanów  i ich liczbę względem podobnych fanpagey w poszukiwaniu anomalii niedających się wyjaśnić np. intensywną kampanią reklamową.

​Jakie aplikacje istnieją do dodawania zakładek z grami, konkursami, puzzlami itp.?

https://www.facebook.com/pages/Zak%C5%82adka-Polishwords/231791543565087

https://www.facebook.com/clickapps

https://www.facebook.com/Fanpoint

i inne

​Czy mogę ustawić, żebym publikował na danym fanpage’u zawsze jako fanpage / zawsze jako ja prywatnie?

Tak. Ustawienie to można zmienić u góry pod belką Facebooka. Raz zmienione ustawienie jest zapisywane.

Czy można sprawdzić kiedy (o której godzinie) najbardziej popularny jest dany post?

Niestety nie jest to możliwe. Można jednak ustalić o której godzinie najbardziej aktywni są całościowo fani. Oprócz tego można sprawdzić czas gdy popularnością cieszą się publikowane przez nas linki.

Spadł zasięg moich postów. Czemu?

Zasięg oznacza liczbę osób, które zobaczyły post, wzmiankę o nim, reklamę czy zameldowanie znajomego. Zasięg postów zależy od wielu czynników, w tym, ale nie wyłącznie: od liczby fanów, a także od sposobu prowadzenia fanpage’a, zainteresowania treściami, które dostarczasz i innych.

Zmiany w statystykach mogą wynikać również z błędów Facebooka. Czasem obserwowane są inne dane w statystykach ogólnych i szczegółowych, a także gdy jest się zalogowanym jako osoba a gdy jest się zalogowanym jako fanpage.

//31 gru.


Inline
Inline