Pozycjonowanie a social media 2014 + 6 rad

Tomasz Smykowski
, 15.03.2014
Agencja Social Media Websoul CEO - F

Czy social media wpływa na SEO i pozycjonowanie? Dowiedz się z badania SearchMetrics i poznaj 6 rad jak poprawić pozycję w Google przez social media.

Pozycjonowanie a social media 2013

Niemal rok temu, w kwietniu napisałem wpis „Czy social media wpływa na SEO i pozycjonowanie„. Wtedy powoływałem się na badanie SEOMoz na temat wpływu social media na pozycjonowanie. Od tego czasu SEOMoz nie przeprowadziło żadnych nowych analiz. Jedyne co warto odnotować to wpis Roba Toledo, który porównał ruch z linku follow na jakimś blogu do ruchu wygenerowanego przez blogera, któremu dał jakiś produkt do testów, a linki miały ustawiony nofollow. Odkrył, że ruch z nofollow był większy niż z follow i że nie ma co się zrażać, jeśli linki źródłowe mają ustawione nofollow. Dla mnie to nic nowego, jednak jego odkrycie jest dosyć zabawne. Przecież pozycjonowanie ma na celu ustawienie strony jak najwyżej w Google, aby jak najwięcej osób z tej pozycji wchodziło na stronę. Rob odkrył jednak, że może zrobić ciekawą akcję promocyjną, która daje mu więcej dużo wartościowego ruchu z bloga i nie musi walczyć o ten ruch przez zdobycie pierwszego miejsca w Google. Zabawne jak pozycjonerzy odkrywają takie rzeczy 🙂

W nawiązaniu do powyższego można uznać, że analiza Filipa Okrój choć ciekawa, rozróżniająca między tym który serwis społecznościowy dodaje nofollow do linków, nie jest już tak istotna dla problemu. Zresztą napisałem o tym już wtedy.

A jak wygląda sytuacja dzisiaj? Czy social media wpływa bardziej na pozycjonowanie niż kiedyś?

Pozycjonowanie a social media 2014

Ciekawą analizę na ten temat przygotowało SearchMetrics. Firma przebadała korelację Spearmana między różnymi czynnikami, a pozycją strony w Google. Okazuje się, że obecnie 7 na 8 czynników najbardziej korelujących dotyczy social media. Innymi słowy social media marketing koreluje z wysokimi pozycjami w Google. Oto najważniejsze czynniki:

  1. Google +1
  2. Udostępnienia na Facebooku
  3. Liczba linków do strony
  4. Całkowita aktywność na Facebooku
  5. Komentarze na Facebooku
  6. Polubienia na Facebooku
  7. Pinteresty
  8. Twitty
  9. Linki z nofollow
  10. Widoczność w Google linkujących stron
  11. Linki ze stopwords (i, oraz, albo itp.)

Co z tego wynika? Okazuje się, że treści, które są wysoko w Google są jednocześnie obiektem dużej aktywności w social media. Okazuje się również, że linki z nofollow również korelują z wysoką pozycją w Google, co potwierdza wcześniejsze wnioski.

Dość interesujące pytanie nasuwa się od razu. Czy to wysoka pozycja w Google powoduje aktywność w social media, czy też social media wpływa na wysoką pozycję?

Z jednej strony jeśli nasza strona jest wysoko w Google to będziemy mieli więcej efektów w social media*, a jeśli działamy w social media będziemy mieli wyższą pozycję w Google*.

*Należy jednak tutaj zastrzec ważną uwagę. Skoro istnieje taka korelacja powinniśmy dbać o to, żeby to co robimy dla pozycjonowania wpływało również dobrze na obecność w social media, a to co robimy dla social media wpływało pozytywnie na pozycjonowanie.

Jednak często nie bierzemy tego pod uwagę.

Na przykład wypełnianie strony niskiej jakości tekstami napakowanymi słowami kluczowymi jest tego przykładem. Na krótką metę możemy podnieść trochę pozycję strony w Google, jednak nikt kto wejdzie na taki tekst z Google nie udostępni banialuk na Facebooku dla swoich znajomych przez co tracimy korzyści z seo-kontentu na social media.

Z drugiej strony jeśli na firmowym fanpage’u nie uwzględniamy słów kluczowych, hashtagów, konwersji na stronę, to tracimy korzyści z wpływu social media na pozycjonowanie.

6 sposobów na lepszą pozycję w Google dzięki social media

Oto kilka rad:

  1. Opracuj strategię marketingu online, w której cele SEO i social media wzajemnie się wspierają.
  2. Zamawiaj dobre jakościowo teksty, które będą chętnie udostępniane na Facebooku.
  3. Branduj viralowe treści, które umieszczasz w social media.
  4. Dopracuj wygląd swoich profili społecznościowych.
  5. Używaj hashtagów.
  6. We wpisach w social media uwzględniaj ważne słowa kluczowe.

Założyłeś/aś fanpage przynajmniej 6 miesięcy temu i prowadzisz go regularnie? Napisz w komentarzu jak wpłynęło to na odwiedziny Twojej strony, liczbę klientów i pozycję w Google!

 


Tomasz Smykowski
Tomasz Smykowski - właściciel Agencji Social Media Websoul. Projektant i programista aplikacji marketingowych, redaktor technologiczny, bloger. Specjalizuje się w social media marketingu od 2007 roku. Śledź Tomasz Smykowski na Facebooku:

Pozycjonowanie Social media a SEO



Darmowe treści od Websoul
Chcesz dostawać za darmo artykuły, case'y, raporty i promocje od Websoul? Zapisz się na nasz newsletter:

Masz pytanie?
Zadzwoń teraz:
664-779-129
Od poniedziałku do piątku: 8-16

Albo napisz: tomasz.smykowski@websoul.pl

Przewiń do góry


Inline
Inline