Optymalizacja sprzedaży

Tomasz Smykowski
10.01.2015
Agencja Social Media Websoul CEO - F

Na czym polega optymalizacja sprzedaży na stronie WWW? Dowiedz się teraz!

Jeśli mowa o optymalizacji sprzedaży dotyczy ona głównie sklepów internetowych, ale również usług i produktów sprzedawanych na stronie. Optymalizacja sprzedaży polega na ulepszeniu procesu sprzedażowego tak, aby więcej potencjalnych klientów kupiło produkt. Czy warto w ogóle się tego podejmować? Owszem. Wielu właścicieli sklepów inwestuje dużo pieniędzy w pozycjonowanie i reklamę generując tym znaczący ruch w sklepie. Jednak tylko ułamek z odwiedzających osób dokonuje zakupu. Z różnych powodów tracimy klientów, a optymalizacja sprzedaży ma za zadanie zwiększyć udział tych, którzy zakupu dokonują.

Tyle w teorii. Ale jak to zrobić w praktyce? Po pierwsze potrzebne są nam informacje jak wygląda ten proces sprzedaży w przypadku naszego sklepu online.

1. Test osobisty

Jest kilka sposobów na ustalenie procesu sprzedażowego. Można samemu wybrać któryś produkt z asortymentu. Wpisać go w Google, ustalić gdzie znajduje się nasza strona. Czy jest odpowiednio wysoko? Czy wyświetlane informacje jasno opisują, że oferujesz taki produkt i zachęcają do odwiedzin sklepu? Można zobaczyć na jaką podstronę trafimy. Czy na tej stronie są wszystkie informacje potrzebne do ustalenia, czy produkt jest odpowiedni do moich potrzeb? Jak dodaję go do koszyka? Jak wygląda cały proces płatności? Czy wymagana jest rejestracja? Jakie formy płatności oferuję? Czy klient dostaje potwierdzenie zamówienia?

Każdy zgrzyt i niejasność w procesie sprzedaży to punkt, który można ulepszyć. Można poprawić opis w Google, opis produktu w sklepie. Można ułatwić dotarcie do produktu jeśli osoba wchodzi z Google na inną podstronę. Można dodać inną, prostszą formę płatności. Możliwości optymalizacji sprzedaży już po takim prostym teście pojawia się wiele.

2. Test innej osoby

Inną metodą, która daje jeszcze lepsze rezultaty jest test z pomocą innej osoby. Polega on na wybraniu osoby znajdującej się w grupie docelowej i zaproszenie jej na przetestowanie procesu sprzedaży. Najlepiej jeśli nie kupowała ona wcześniej u Ciebie, tak aby wyniki były maksymalnie miarodajne. Dajemy tej osobie zadanie zakupu określonego produktu i obserwujemy jakie kroki podejmuje, co sprawia trudności, gdzie proces sprzedaży ulega zakłóceniu. Można być zaskoczonym jak pewne rzeczy, dla nas oczywiste, ponieważ często przeglądamy stronę, dla kogoś zupełnie nowego są niejasne i skomplikowane. To kolejne cenne źródło informacji o ulepszeniach.

3. Konkurencja

Oprócz takich testów można również sprawdzić jak wygląda proces sprzedaży u konkurencji. W jakich momentach u konkurencji występują zgrzyty? Co u konkurencji działa lepiej niż u nas? Co jest lepiej opisane? To kolejne źródło informacji o tym, co należy u nas ulepszyć w procesie sprzedaży. Klient, który poszukuje produktu i z powodu problemów w danym sklepie z niego zrezygnuje, często szuka dalej, aż znajdzie taki sklep, gdzie znajdzie wszystkie potrzebne informacje, a zakup będzie przebiegał sprawnie. To szansa dla nas.

4. Statystyki

Gdy mamy już zestaw informacji pozwalających na wprowadzenie zmian na stronie, warto odpowiednio zadbać o możliwość mierzenia postępów w optymalizacji sprzedaży. Standardowe statystyki e-commerce w Google Analytics dają nam dosyć dużo informacji na temat tego ile produktów zostało sprzedanych, jaka była konwersja na sprzedaż itd. Jeśli wdrożymy zaawansowane statystyki będziemy w stanie zdefiniować proces sprzedaży składający się poszczególnych kroków. Wtedy będziemy widzieć ile osób z danego kroku przeszło do następnego, a ile zrezygnowało. Wtedy będziemy mogli porównać jak konwersja zmieniła się po wprowadzeniu zmian.

5. Zmiany

Gdy mamy już wszystko gotowe wprowadzamy do sklepu zmiany i określamy w jaki sposób i kiedy zmierzymy skutki tych zmian. Na przykład gdy zdecydujemy się zmienić opisy produktów w Google, możemy mierzyć jaka będzie konwersja na kliknięcia w Google. Czy ulegnie ona poprawie. Jeśli poprawiliśmy proces płatności mierzymy czy spadła liczba porzuconych koszyków. Mierzymy nie tylko, aby ustalić czy zmiany przyniosły efekty, ale też czy przez przypadek nie doprowadziliśmy do pogorszenia parametrów. Optymalizacja sprzedaży to metoda prób i czasem błędów, dlatego dobrze jest upewniać się, że idziemy w dobrym kierunku.

Ps. Na YouTube znajduje się kilka filmów pokazujących jak wyglądałyby utrudnienia w sprzedaży e-commerce w stacjonarnym sklepie.


Tomasz Smykowski
Tomasz Smykowski - fascynuję się social media od dawna. W 2007 roku porzuciłem pracę programisty i redaktora, by zająć się social media marketingiem zawodowo. Jeśli interesujesz się marketingiem, to pewnie będziesz stałym czytelnikiem.

Pozycjonowanie Tworzenie stron internetowych



Darmowe treści od Websoul
Chcesz dostawać za darmo artykuły, case'y, raporty i promocje od Websoul? Zapisz się na nasz newsletter:

Masz pytanie?
Zadzwoń teraz:
523 070 660
Od poniedziałku do piątku: 8-16

Albo napisz: kontakt@websoul.pl

Przewiń do góry


Inline
Inline