Jeden prawdziwy fan na Facebooku jest wart 543 złote rocznie

Tomasz Smykowski
, 19.04.2013
Agencja Social Media Websoul CEO - F

Ile jest wart fan na Facebooku skoro „fana” można „kupić” na Allegro. Nie jest wart nic? A może jest wart 1270 złotych rocznie? Sprawdź sam teraz!

Firma Syncapse przeprowadziła w tym roku kolejne badanie oceniające wartość fana w social media. Dlaczego piszę o tym badaniu? Bo jest ono przeprowadzone najlepiej pod względem metodologicznym wobec innych opracowań tego typu na rynku.

Firma na podstawie anonimowej ankiety przeprowadzonej na grupie 2 tysięcy osób ustaliło którzy z nich oceniają siebie jako fani marki, a którzy nie. To ważne ponieważ całkowicie wyklucza z analizy fikcyjnych fanów.

Następnie na podstawie kolejnych informacji, w tym wydatków na produkty danej marki, liczbę rekomendacji, czy interakcji z marką w social media, deklarowaną przez uczestników Syncapse oceniło kilka czynników:

  • czy fan wydaje więcej na produkty firmy niż nie-fan?
  • czy fan planuje w przyszłości kupować dalej od firmy chętniej niż nie-fan?
  • czy fan jest bardziej skłonny polecać markę innym?
  • czy fan generuje większy zasięg i częstotliwość komunikatów marketingowych niż nie-fan?
  • czy fan powoduje, że koszt pozyskania nowego fana jest niższy bardziej niż nie-fan?
  • czy fan lubi markę bardziej niż nie-fan?

Na podstawie tej ankiety firma była w stanie powiązać konkretne czynniki z wartością jaką generują dla firmy. W konsekwencji udało się ustalić kilka ciekawych faktów:

  • fan jest wart o 28% więcej dzisiaj niż 3 lata temu
  • wartość fana dla Coca Coli to 100 złotych rocznie podczas gdy dla Zary 1270 złotych
  • średnia wartość fana to 543 zł. i wzrosła o 28% od 2010 roku
  • liczba fanów na badanych profilach wzrosła 2-3 razy w przeciągu ostatnich 3 lat
  • szansa, że fan zostanie klientem jest o 80% większa niż dla nie-fana
  • fani wydają o 43% więcej w wybranych kategoriach produktów niż nie-fani przy tych samych zarobkach
  • fani są o 18% bardziej zadowoleni z marki niż nie-fani
  • fani są skłonni bardziej 0 11% kupować u sprzedawcy niż nie-fani
  • 85% fanów poleciłoby firmę, podczas gdy tylko 60% nie-fanów to zrobi
  • fani firm młodszych są więcej warci niż fani starych, uznanych marek
  • zanim ktoś zostaje fanem firmy na Facebooku najpierw musi wypróbować jej usługi i produkty (80% fanów to klienci)
  • ludzie lajkują profile firm, z którymi chcą się utożsamiać i wspierać, część lajkuje dla zniżek i kuponów

Dla części właścicieli firm te wyniki mogą być zaskakujące. Czy to naprawdę możliwe, żeby każdy z 1000 fanów, których kupiłem na Allegro był aż tyle wart? Oczywiście, że nie. Gdyby przeprowadzić ankietę wśród tych osób (o ile to osoby, a nie fikcyjne konta), to by wyszło, że mało kto z nich jest prawdziwym fanem marki. Social media marketing powinien być skupiony na zdobywaniu prawdziwych fanów, bo tylko w to warto inwestować pieniądze. A jak widać dane pokazują wyraźnie, że wydanie nawet istotnej kwoty na sprawienie, że zwykły klient stał się fanem firmy lub produktu, po prostu się opłaca.

Przygotowałem kilka pytań, na które odpowiedź ułatwi Ci ukierunkowanie swoich działań:

  1. Z jakimi cechami i wartościami kojarzy się dla klientów Twoja firma / produkt?
  2. Co poza procesem sprzedażowym robisz, aby sprawić, by Twoi klienci byli Twoimi fanami?
  3. Ilu masz prawdziwych fanów? Ile realnych osób weszło w interakcję z Twoją firmą na Facebooku?
  4. W jaki sposób wspierasz aspiracje swoich klientów?
  5. W jaki sposób dzielisz się duchem swojej firmy z klientami w sieci?
  6. W jaki sposób dziękujesz osobom, które zdecydowały się polubić Twoją firmę na Facebooku?
  7. Z jakich powodów Twój klient powinien śledzić Twój fanpage?
  8. Ilu klientów z imienia i nazwiska potrafisz wymienić z pamięci, z którymi przeprowadziłeś ostatnio ciekawą, publiczną rozmowę w Internecie na tematy związane z działalnością Twojej firmy?

Odpowiedź na te 8 pytań ułatwi Ci ukształtowanie wstępnej koncepcji tego, jak Twoja obecność w social media powinna wyglądać.

Jestem ciekaw co Ty myślisz o tym badaniu? Korzystasz już z social media marketingu od jakiegoś czasu? Czy widzisz jakieś zmiany w sprzedaży, koszyku sprzedażowym i lojalności? Napisz w komentarzu!

Źródło: http://www.syncapse.com/value-of-a-facebook-fan-2013/


Tomasz Smykowski
Tomasz Smykowski - właściciel Agencji Social Media Websoul. Projektant i programista aplikacji marketingowych, redaktor technologiczny, bloger. Specjalizuje się w social media marketingu od 2007 roku. Śledź Tomasz Smykowski na Facebooku:

Agencja social media



Darmowe treści od Websoul
Chcesz dostawać za darmo artykuły, case'y, raporty i promocje od Websoul? Zapisz się na nasz newsletter:

Masz pytanie?
Zadzwoń teraz:
664-779-129
Od poniedziałku do piątku: 8-16

Albo napisz: tomasz.smykowski@websoul.pl

Przewiń do góry


Inline
Inline