Jak wygląda proces prowadzenia fanpage’a (Instagrama, innego konta social media)

Tomasz Smykowski
, 17.08.2017
Agencja Social Media Websoul CEO - F

Chcesz zlecić prowadzenie konta społecznościowego np. fanpage? Z tego wpisu dowiesz się, jak wygląda ten proces, jeśli zdecydujesz się na zlecenie go nam.

Prowadzenie fanpage'a

Prowadzenie fanpage’a

Prowadzenie fanpage’a jak każde zadanie składa się z określonych etapów i ważnych momentów. Warto jest wiedzieć zawczasu, na czym polega zlecenie tego zadania zewnętrznej firmie. Na czym będzie polegać jej praca, jak będzie się komunikować, oraz co będzie potrzebne od Ciebie. W poniższym wpisie dowiesz się, jak wygląda rozpoczęcie współpracy z Websoul, oraz jak wygląda współpraca długofalowo. Zapraszam do lektury!

Etap 1: Nawiązanie współpracy

Na początku ustalamy wszystkie wymagania co do prowadzonego fanpage’a. Jeśli fanpage, bądź inne konto społecznościowe istnieje, analizujemy jak było prowadzone do tej pory. Ustalamy wspólnie mierzalne cele: np. liczba polubień, przejść do strony, interakcji itd. Określamy też, kto ma być w grupie docelowej. Czyli, do kogo chcesz dotrzeć z reklamą firmy. Przygotowujemy propozycję działań tj: ile wpisów proponujemy publikować oraz jak często. Ile pieniędzy przeznaczyć na promowanie wpisów, bądź inne formy reklamy, aby zrealizować wyznaczone cele. Podajemy też szacowane efekty: zasięg, liczbę polubień, przejść do strony. Proponujemy parę wariantów do wyboru w zależności od potrzeb i możliwości finansowych. Gdy mamy wszystko ustalone podpisujemy umowę.

Gdy umowa jest podpisana i załatwimy formalności przechodzimy do działania. Jeśli fanpage jest już utworzony, uzyskujemy do niego dostęp. Jeśli nie ma konta – tworzymy je. Przesyłamy do akceptacji okładkę i inne kreacje graficzne w kilku wariantach do wyboru. Gdy zajdzie taka potrzeba pracujemy nad tymi kreacjami, aż do osiągnięcia oczekiwanego efektu. Fanpage jest gotowy i skonfigurowany. Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia komunikacji.

Etap 2: Pierwszy action plan

Trafna strategia social media

Na podstawie zebranych danych, naszego doświadczenia, analizy rynku opracowujemy strategie.  Jest to strategia komunikacji (social media), antykryzysowa i prowadzenia konta. Wyznaczają one wstępny kierunek, w którym podążać będzie social media. Oczywiście, nie są to strategie niezmienne. W trakcie prowadzenia konta dopasowujemy działania do bieżących efektów. Do tego jak reagują fani, jakie efekty osiągamy. Jeśli coś się nie sprawdza, zmieniamy działania. Jeśli coś daje dobre efekty, wzmacniamy to. Dzięki temu z miesiąca na miesiąc nasze działania dają jeszcze lepsze efekty i przeważnie osiągamy dużo wyższe wyniki niż założone na początku.

Skuteczny action plan

Pierwszym ważnym momentem jest ten, gdy wysyłamy action plan. Jest to plan wpisów na fanpage na pierwszy miesiąc jego prowadzenia. Zawiera on treść wpisów, grafiki oraz daty publikacji. Dzięki temu możesz zobaczyć dokładnie co zostanie opublikowane na fanpage’u zanim to się stanie. Wpisy są opracowane na podstawie strategii i układają się w linie kreatywne. Linia kreatywna to linia regularnie publikowanych wpisów o określonym stylu i tematyce. Fani wiedzą, czego oczekiwać od fanpage’a i kiedy. Przykładowe linie kreatywne to: budująca zaangażowanie, sprzedająca produkty, promująca firmy, informująca o bieżących wydarzeniach itd. W zależności od fanpage’a linie kreatywne są bardziej złożone. Na przykład może być kilka linii budujących zaangażowanie. Proporcje pomiędzy liniami zależą od celów postawionych przed fanpage’em i bieżących wyników, które uzyskujemy.

Angażujące wpisy

Każdy wpis w action planie przechodzi bardzo złożony proces, który realizujemy wewnątrz naszej firmy. Analizujemy wszystkie dane, które zebraliśmy do tej pory. Na podstawie linii kreatywnych tworzymy wpisy składające się z grafiki i tekstu. Dodajemy do wpisu elementy, które wpływają na jego skuteczność. Wykorzystujemy wszystkie funkcje, które daje platforma np. Facebook. Sprawdzamy bieżącą sytuację, wydarzenia real time marketingu, pytamy klienta, co by chciał zawrzeć w action planie. Gdy jest potrzeba sami wyszukujemy odpowiednie grafiki, sami je opracowujemy, a jeśli trzeba kupujemy zdjęcia na odpowiedniej licencji. Jeśli prowadzimy fanpage w języku obcym, po jego opracowaniu trafia on jeszcze do native speakera, który dokonuje tłumaczenia bądź proof readingu tekstu. Współpracujemy jedynie z wykwalifikowanymi native speakerami. Gotowe. Action plan został skończony. Czy trafia on teraz do klienta? Jeszcze nie!

Wysoka jakość

Zanim gotowy action plan trafi do klienta przechodzi on proces podwójnego sprawdzenia. W pierwszym etapie sprawdzony zostaje przez drugiego content managera. Jest on wyposażony w wytyczne i wymagania, oraz sprawdza wpisy pod wieloma kątami: poprawności ortograficznej, językowej, merytorycznej. Grafiki i filmy są sprawdzane pod kątem jakości, rozdzielczości, estetyki wykonania. Gdy znaleziony jest jakikolwiek błąd, bądź content manager sprawdzający ma wątpliwości co do wpisu, jest on omawiany i wprowadzane są poprawki, aż do uzyskania akceptacji.

Na drugim etapie social media manager sprawdza ostateczną wersję action planu. Upewnia się on, że action plan jest gotowy do wysłania do klienta. Jeśli cokolwiek nie jest jak należy wraca on do desek kreślarskich i przechodzi proces sprawdzania od początku.

Nie tylko action plan

Jak widać stworzenie pierwszego action planu to zadanie złożone. Co ważne zlecenie go nam zapewnia, że prowadzimy ten proces profesjonalnie, a przedstawione treści mają za zadanie realizować wyznaczone cele i są gruntownie zweryfikowane. Jako klient, Twoje zaangażowanie na tym etapie to przesłanie informacji o tym, co byś chciał/a umieścić w action planie bądź co fanpage ma zrealizować w danym miesiącu. Dzięki temu możemy opracować skuteczne wpisy realizujące te cele. Opracować samodzielnie grafiki i teksty na podstawie naszego doświadczenia.

To co przesyłamy na koniec tej pracy to wspomniany action plan. Zawiera on wpisy zaplanowane na miesiąc do przodu. Możesz od razu odesłać nam akceptację, albo odesłać uwagi do action planu. Po wprowadzeniu stosownych zmian odsyłamy action plan do ponownej akceptacji. Gdy otrzymamy ostateczną akceptację zaczynamy komunikację w social media.

Komunikacja w social media składa się z publikacji zaplanowanych wpisów, ale nie tylko. Jeśli trzeba na bieżąco publikujemy dodatkowe wpisy, jeśli wymaga tego sytuacja. Wystarczy, że podeślesz nam informację, a my zajmiemy się resztą. Opracowaniem grafiki, publikacją, reklamą itd. Informację na bieżąco możemy opublikować nawet w przeciągu godziny-dwóch.

Etap 3: Prowadzenie fanpage’a

Oprócz tego monitorujemy komentarze i wiadomości, odpowiadając na nie, prowadzimy kampanie reklamowe, angażujemy fanów, śledzimy bieżące wydarzenia, by wykorzystać real time marketing. Słowem: zajmujemy się kompleksową obsługą social media. Jeśli zachodzi sytuacja, która wymaga kontaktu z Tobą, przesyłamy informację bądź dzwonimy, aby szybko zareagować w wymagającej tego sytuacji. Zazwyczaj takich momentów bywa od 1-5 w ciągu miesiąca.

Etap 4: Raport

Na koniec okresu miesięcznego prowadzenia fanpage’a przesyłamy raport. Są w nim wykresy pokazujące ile osób polubiło fanpage, ile osób widziało reklamy i wpisy (zasięg), ile było reakcji, przejść do strony internetowej itd. W raporcie zawieramy też wnioski jakościowe. Tj. omawiamy co się sprawdziło, co nie, oraz jakie zmiany planujemy wprowadzić. Raport to nie tylko zestawienie wyników naszej pracy, ale też zestawienie danych dla nas. Na podstawie raportu wprowadzamy bowiem zmiany do następnego action planu i dalszych działań. Jeśli okaże się, że coś się nie sprawdzało – rezygnujemy z tego. A jeśli coś się sprawdza – wzmacniamy to.

Etap 5: Kolejne miesiące

Kolejne miesiące prowadzenia działań wyglądają podobnie tj. pytamy się, co ma być zawarte w action planie, przesyłamy action plan do akceptacji, w razie potrzeby publikujemy wpisy na bieżąco, pytamy co odpowiedzieć fanom. Angażujemy, wykorzystujemy real time marketing. Optymalizujemy kampanie. Promujemy wpisy. Moderujemy dyskusję, oraz wykonujemy wiele innych działań, aby fanpage był skuteczny. Na koniec miesiąca przesyłamy raport.

Podsumowanie

Jak widać proces prowadzenia fanpage’a zdaje się być dosyć złożony. Faktycznie, jeśli ma być prowadzony profesjonalnie, angażować, zdobywać klientów i nie doprowadzać do kryzysów – musi być prowadzony dobrze. W końcu to część wizerunkowa działań firmy. Dlatego też stosujemy wysokie normy jakości w naszej firmie. Tak, aby kreatywność i skuteczność ze sobą współgrały. Co ważne, cały ten proces jest po naszej stronie. Zaangażowanie klienta nie jest duże. Sami zajmujemy się kompleksowo wszystkimi zadaniami. Momenty, które wymagają Twojego zaangażowania to zazwyczaj:

  • przesłanie informacji co byś chciał/a zobaczyć w action planie,
  • akceptacja action planu, bądź przesłanie uwag i zmian,
  • odpowiedzi na pytania, jeśli będą potrzebne byśmy mogli odpowiedzieć merytorycznie klientowi,
  • informacje o wydarzeniach, bądź faktach, które byś chciał/a zakomunikować na fanpage’u (nawet SMS-em!)

Jeśli jesteś zainteresowany/a profesjonalnym prowadzeniem fanpage’a zapraszam do kontaktu. Chętnie przedstawimy propozycję korzystnej oferty dla Twojej firmy bądź organizacji!


Tomasz Smykowski
Tomasz Smykowski - właściciel Agencji Social Media Websoul. Projektant i programista aplikacji marketingowych, redaktor technologiczny, bloger. Specjalizuje się w social media marketingu od 2007 roku. Śledź Tomasz Smykowski na Facebooku:

Social media



Darmowe treści od Websoul
Chcesz dostawać za darmo artykuły, case'y, raporty i promocje od Websoul? Zapisz się na nasz newsletter:

Masz pytanie?
Zadzwoń teraz:
664-779-129
Od poniedziałku do piątku: 8-16

Albo napisz: tomasz.smykowski@websoul.pl

Przewiń do góry


Inline
Inline