Badanie konkurencyjności słów kluczowych

Tomasz Smykowski
20.02.2015
Agencja Social Media Websoul CEO - F

Jak wyróżnić się na rynku? Znaleźć niszę? Sprawdź jaka jest konkurencyjność słów kluczowych!

Badanie konkurencyjności słów kluczowych | Websoul

Badanie konkurencyjności słów kluczowych Simon / Pixabay

Liczba wyników w Google kłamie

Jedną z metod polecanych do sprawdzenia w prosty sposób konkurencyjności słów kluczowych jest wpisanie ich w Google i sprawdzenie liczby wyników i liczby reklam. Jednak nie jest to do końca sprawdzony sposób. Liczba wyników wyświetlana na początku w Google jest często przekłamana i dopiero gdy przejdziemy na dalsze podstrony jest ona korygowana do faktycznej liczby. Z kolei jeśli chodzi o reklamy jest jeszcze trudniej. Reklamy są bowiem targetowane np. przez remarketing, albo na określony obszar. Więc gdy sprawdzasz u siebie jakie są reklamy, nie wiesz, czy ktoś nie reklamuje się na dane słowo w Katowicach czy Gliwicach. W efekcie nie będzie to miarodajny wynik gdy prowadzisz kampanię na ten region albo na cały kraj.

Planer słów kluczowych

Na szczęście Google dostarcza funkcję, która pozwala zminimalizować ten problem. Narzędzie to zwane planerem słów kluczowych zawiera informację o konkurencyjności na dane słowa kluczowe tj. ilości reklamodawców, którzy wyświetlają reklamy na dane słowo kluczowe w stosunku do wszystkich reklamodawców.

Aby skorzystać z planera słów kluczowych należy posiadać konto Google Adwords. Gdy już je mamy otwieramy konto, rozwijamy menu „Narzędzia” i wybieramy „Planer słów kluczowych”:

Następnie wybieramy „Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”:

Następnie uzupełniamy frazy kluczowe, jedno w wierszu:

Opcje targetowania

Możemy tutaj podać też inne parametry. Są one jednak opcjonalne. Pod względem badania konkurencyjności słów kluczowych warte uwagi są pola kategorii „Kierowanie”:

  • Polska – zmieniamy na obszar, wobec którego konkurencyjność nas interesuje
  • Wszystkie języki – wybieramy języki, które mają mieć ustawieni użytkowicy, do których będziemy kierować kampanię
  • Google – tutaj możemy wybrać również partnerów wyszukiwania (wyszukiwarkę Google osadzoną na innych stronach)
  • Zakres dat – jaki okres kampanii nas interesuje. Google spróbuje oszacować konkurencję w danym okresie na podstawie dostępnych danych

Przykład 1

Po zatwierdzeniu wyboru zobaczymy najpierw proponowane grupy reklam. Aby zobaczyć konkurencyjność słów wybieramy słowa „propozycje słów kluczowych”:

Pod wykresem widoczne będą najpierw wprowadzone przez nas frazy. W jednej z ostatnich kolumn zobaczymy konkurencyjność słów kluczowych:

Jak widać „buty sportowe” i „obuwie sportowe” są celem bardzo wielu reklamodawców i to w równym stopniu. Proponowane stawki na te frazy kluczowe są identyczne. Jedyne co różni je to liczba osób wyszukujących: „buty sportowe” są wyszukiwane niemal 5 razy częściej niż „obuwie sportowe”.

Informacja o wysokiej konkurencyjności słowa kluczowego niesie ze sobą kilka ważnych informacji:

  • cena za klik na te słowa będzie wysoka
  • dużo reklamodawców uznało, że warto reklamować się na to słowo
  • pozycjonowanie na to słowo będzie kosztowne
  • znowu, dużo sklepów uznaje, że warto pozycjonować się na to słowo

Przykład 2

Czasem informacja o konkurencyjności daje więcej informacji. Weźmy inny przykład fraz kluczowych: „białe buty”, „czerwone buty”:

Jest mało reklamodawców na „białe buty”, a średnia ilość reklamodawców promuje się pod hasłem „czerwone buty”. Co ciekawe niespełna dwa razy więcej osób szuka białych butów niż czerwonych. Sugerowana stawka dla białych butów jest wyższa niż dla czerwonych niemal o 20%.

Co z tego wynika? Mniej sklepów z obuwiem ma w ofercie białe buty, albo nie reklamuje się na tę frazę. Jednak Ci, którzy reklamują się, płacą większą stawkę za kliknięcie. Mimo to, fraza ta może być atrakcyjna, ponieważ dużo osób szuka obuwie w tym kolorze. Może więc warto, w celu wyróżnienia się, rozważyć reklamę obuwia tego typu.

Podsumowanie

Jak widać informacja o konkurencyjności może być cennym źródłem informacji o słowach kluczowych i ułatwia podejmowanie decyzji marketingowych.

 


Tomasz Smykowski
Tomasz Smykowski - fascynuję się social media od dawna. W 2007 roku porzuciłem pracę programisty i redaktora, by zająć się social media marketingiem zawodowo. Jeśli interesujesz się marketingiem, to pewnie będziesz stałym czytelnikiem.

Google Adwords



Darmowe treści od Websoul
Chcesz dostawać za darmo artykuły, case'y, raporty i promocje od Websoul? Zapisz się na nasz newsletter:

Masz pytanie?
Zadzwoń teraz:
523 070 660
Od poniedziałku do piątku: 8-16

Albo napisz: kontakt@websoul.pl

Przewiń do góry


Inline
Inline