8 rad na prowadzenie fan page ‚a firmy na Facebooku w 2013 roku

Tomasz Smykowski
, 16.01.2013
Agencja Social Media Websoul CEO - F

Jakich tendencji wśród internautów możemy spodziewać się w 2013 i jak się do nich przygotować gdy zajmuje nas prowadzenie fan page ‚a na Facebooku? Dowiedz się teraz z tej wyjątkowej analizy!

Dbamy o prowadzenie fan page na Facebooku i zastanawiamy się czy dalej go prowadzić? Czy może skorzystać z dodatkowych rozwiązań marketingowych? A może wypróbować coś zupełnie nowego? Przekonajmy się!

1. Dbaj o mobilnych klientów

Co prawda raport Nielsena został wydany na początku grudnia ubiegłego miesiąca, ale nadal jest on dobrą podstawą do analizy tego, co się w sieci dzieje. Stany Zjednoczone oczywiście wyprzedzają nas jeszcze o kilka lat jeśli chodzi o rozwój technologii konsumenckich. To co teraz dzieje się u nich u nas będzie dziać się niedługo.

A raport Nielsena mówi wyraźnie: wzrost liczby użytkowników smartfonów jest fenomenalny. Internauci  w USA spędzają w sieci więcej czasu: aż dwa razy dłużej z aplikacji mobilnych! 17% internautów korzystających z komputerów i laptopów siedzi na Facebooku! A spośród internautów mobilnych aplikacje mobilne są zdecydowanym liderem wobec stron mobilnych!

Oznacza to, że tak jak mogliśmy się spodziewać następuje dalszy rozwój sieci mobilnej. Dla prowadzących fan page na Facebooku oznacza to, że trzeba zacząć dbać o mobilnych użytkowników również. Internauci mogą sobie zainstalować na urządzeniu mobilnym aplikację do Facebooka także jak już prowadzimy fan page, docieramy też do rosnącego mobilnego grona użytkowników. Warto więc dbać o dostępność kodów QR, dostosowanie landing page’ów, konkursów i sklepów do urządzeń mobilnych.

2. Dalej inwestuj w reklamę na Facebooku

(… i zleć założenie konta na Twitterze, Forsquare i Pintereście)

Popularność urządzeń mobilnych stawia też pytanie czy Facebookowi nie wyrośnie nowy konkurent, którym warto się zainteresować. Miał nim być serwis Google+. Chociaż firma zdaje się sobie lepiej radzić na mobilnych urządzeniach niż Facebook nadal jest mało znacząca wobec lidera: ma ponad 7 razy mniej użytkowników. Pinterest jest jeszcze dalej w rankingu. Jedyne warte w tym momencie uwagi serwisy to Twitter i Forsquare. Toteż jeśli interesuje nas dotarcie do mobilnych warto przyjrzeć się tym serwisom bardziej.

Prowadzenie fan page / Websoul

Facebook nie ma sobie równych

Jeśli chodzi o użytkowników komputerów Facebook nadal jest liderem i nie widać nikogo kto na razie mógłby mu zagrozić chociaż Pinterest ma wyjątkowo znaczną tendencję wzrostową. Przez co również jest wart zainteresowania chociaż na mobilnych urządzeniach popularności znacznej jeszcze nie zdobywa. Nie wiemy też jeszcze jak Facebook zareaguje na tę konkurencję, a z tego co się mówi, szykuje coś nowego. Warto też zwrócić uwagę, że serwis ten nie jest popularny wśród osób młodych, co raczej nie wróży mu dobrej przyszłości.

Także podsumowując osoby, które prowadzą fan page powinny póki co dalej to robić dbając o użytkowników mobilnych, ewentualnie rozszerzyć swoje działania o Pinterest, Twittera i Forsquare.

Kliknij poniższy przycisk, aby czytać dalej:

[like-gate]

3. Zainwestuj w dobre zdjęcia i grafikę

(… i pilnuj jakości treści)

Dalej w raporcie Nielsena czytamy, że Facebook staje się coraz bardziej miejscem prywatnym. Jesteśmy tam by mieć kontakt ze znajomymi, wiedzieć co u nich słychać, poznawać nowych ludzi, zrelaksować się, zmarnować trochę czasu w pracy, poprawić sobie humor, albo wręcz przeciwnie – zdenerwować się. Mimo różnorodnych emocji jakie wywołują treści na Facebooku nadal większość użytkowników go lubi.

Warto tutaj zauważyć, że ludzie na Facebooku zwracają uwagę na atrakcyjne zdjęcia. To jest tendencja, która stoi za wzrostem popularności również Pinterestu. Prowadzący fan page powinni więc zadbać o publikowanie zdjęć w wysokiej jakości. No i skończyło się zbieranie lajków. Ludzie przestają dla dużych liczb dodawać wszystkich do znajomych i lajkować fan page na prawo i lewo. Toteż warto jeszcze lepiej dbać o to, aby nasze treści wpisywały się w styl życia fanów i były dla nich wartościowe.

4. Włącz fan page w system troski o klientów

Prowadzenie fan page - restauracje, motoryzacja / Websoul

Restauracje, motoryzacja, bankowość i uroda – to branże które korzystają na dobrych opiniach w sieci

Jeśli chodzi o wykorzystanie fan page na Facebooku do wsparcia klienta to owszem ma to sens. Badania Nielsena pokazują, że już ok. 30% osób woli zgłaszać problemy na fan page zamiast stosować jakiekolwiek inne metody wsparcia (telefon, blog itp.). Łączy się to z dosyć dobrą troską firm o odpowiadanie na komentarze. Jeśli ten trend zostanie utrzymany należy liczyć się z rosnącymi oczekiwaniami wobec wsparcia klientów przez Facebooka.

5. Zlecaj reklamy społecznościowe

Ciekawie wyglądają wyniki badania reklam w social media. Część badanych uważa, że chętniej zwraca uwagę na reklamy zalajkowane czy skomentowane przez znajomego, a pewien odsetek odbiera reklamy w social media za lepiej dopasowane. Projektując reklamy należy więc zwracać większą uwagę na ich viralowy charakter.

6. Oswój się z kulturą konsumencką

Aż jedna czwarta badanych przyznaje że lubi lajkować reklamy, 15% udostępnia je, a 14% kupiło produkt w reklamie przedstawiony. Znaczna część użytkowników social media czyta co inni piszą o doświadczeniach z firmami, dowiaduje się o produktach i firmach, komentuje marki czy wyraża swoje obawy. Tutaj firmy mogą odczuwać rosnącą presję ze strony klientów, dla których ocenianie wszystkiego publicznie staje się częścią konsumenckiej kultury. Dla firm oswojonych z tym światem ten trend nie powinien powodować jakichś szczególnych zaskoczeń.

7. Dowiedz się jak smartfony mogą pomóc klientom do Ciebie dotrzeć

Kolejna część raportu poświęcona jest różnym grupom urządzeń elektronicznych. Okazuje się ze póki co konsole, telewizory wyposażone w internet, MP3ki z internetem ani tablety nie są konkurencją dla PCtów laptopów i smartfonów.

8. Zachęcaj do dzielenia się opiniami

Z następnej niezwykle interesującej części można dowiedzieć się jakie produkty czy usługi chcą obecnie użytkownicy social media kupić na podstawie opinii i opisów w sieci. Najważniejsze kategorie w Europie to:

– home electronics

– travel & leisure

– appliances

– enterteinment

– clothing

Także króluje elektronika, podróże, AGD, rozrywka i ubrania. Oczywiście inne kategorie takie jak restauracje, uroda, samochody, biżuteria, zabawki, jedzenie, randki czy opieka nad dziećmi też mają dosyć dużo głosów.

Reklama na Facebook / Websoul

Klienci chętnie lajkują, dzielą się reklamami i kupują przedstawiane produkty

Wyniki tych badań pokazują, że ludzie, coraz śmielej decydując się na zakupy przez internet produktów, których nie trzeba wypróbować na żywo, oceniają ich jakość na podstawie opinii zdobytych w sieci. Opinie te także świadcząc pozytywnie o sprzedawcy powodują wzrost zaufania, które to jest niezwykle istotne w czasie prowadzenia promocji w social media.

Podsumowanie

Pełny raport można znaleźć tutaj: blog.nielsen.com/nielsenwire/social/2012/.

Ten rok zdecydowanie będzie ciekawy. 2012 rok w pewnym stopniu w social media był stateczny. Wiadomo było od początku, że Facebook umocni swoją pozycję, a dosyć szerokie spektrum firm zainwestuje w promocję na tym serwisie. Teraz chociaż Facebook dalej będzie pozostawał liderem warto zadbać o dobrą widoczność firmy na urządzeniach mobilnych m.in. w oparciu o geolokalizację, a również o wysokiej jakości zdjęcia oraz grafikę do publikacji m.in. na fan page. Treści na fan page powinny być jeszcze staranniej dobierane, aby obecność na tablicy fana była ze wszech miar przez niego pożądana. Uzupełnieniem social marketingu powinny być dobre, społecznościowe reklamy oferujące konkretne korzyści (np. przez kupony rabatowe czy konkursy). Równocześnie firmy, które już mają fan page mogą rozważyć motywowanie klientów do dzielenia się w sieci swoimi pozytywnymi doświadczeniami z firmą oraz do zadawania pytań i problemów na Facebooku. Dzięki temu firma osiągnie wzrost zaufania wśród nowych klientów i satysfakcji u stałych. Oczywiście wszystko trzeba dopasować do sytuacji finansowej i gospodarczej. Rok 2013 będzie tutaj wyzwaniem także każda oszczędność, w tym w zakresie rezygnacji z innych form wsparcia na rzecz fan page’ a może być wyjątkowo atrakcyjna dla wielu firm. Tak samo zastąpienie innych form reklam i promocji mierzalną i całkiem skuteczną promocją na fan page.

Oczywiście można by na ten temat rozwodzić się dłużej. Niemniej chciałbym też wiedzieć co Wy sądzicie o roku 2013. Czy będzie lepszy niż 2012 dla Waszej firmy? Czy planujecie zwiększyć wydatki na promocję na Facebooku? Czy jesteście zadowoleni z dotychczasowych usługodawców? Napiszcie w komentarzu!

A jak chcesz zlecić usługi w wyżej wymienionym zakresie napisz albo zadzwoń do nas.

[/like-gate]

Image courtesy AdClassix.com


Tomasz Smykowski
Tomasz Smykowski - właściciel Agencji Social Media Websoul. Projektant i programista aplikacji marketingowych, redaktor technologiczny, bloger. Specjalizuje się w social media marketingu od 2007 roku. Śledź Tomasz Smykowski na Facebooku:

Promocja na Facebooku



Darmowe treści od Websoul
Chcesz dostawać za darmo artykuły, case'y, raporty i promocje od Websoul? Zapisz się na nasz newsletter:

Masz pytanie?
Zadzwoń teraz:
664-779-129
Od poniedziałku do piątku: 8-16

Albo napisz: tomasz.smykowski@websoul.pl

Przewiń do góry


Inline
Inline