23 odpowiedzi dla organizacji pozarządowych w social media

Tomasz Smykowski
14.06.2013
Agencja Social Media Websoul CEO - F

Jak prowadzić fanpage’a na Facebooku organizacji pozarządowej? Dowiedz się.

Mija już trochę czasu od kiedy prowadzimy konkurs dla NGO wspierany przez codzienne porady umieszczane na naszym fanapage’u więc warto zrobić małe podsumowanie. Bardzo mnie cieszy aktywność osób prowadzących konta NGO w konkursie i dzielenie się swoimi doświadczeniami i radami z innymi. Oto najciekawsze moim zdaniem wypowiedzi nasze i Wasze, które pojawiły się w uzupełnieniu do przedstawionych porad. Jeśli więc nie śledziłeś fanpage’a na bieżąco tutaj znajdziesz to co poszukujesz.

1. Czy zarezerwować sobie stałą porę na social media?

Pytanie to padło ze strony Sportteam Zdrowy Styl.

Nasza odpowiedź jest taka:

Jeśli to możliwe, to tak. W ten sposób po pierwsze z czasem inni przyzwyczają się, że w określonym czasie jesteś zajęty social media i pozwolą Ci się tym zająć, po drugie sam będziesz mógł spokojnie zrealizować swoje plany na dany dzień w social media, a po zakończeniu tego czasu będziesz mógł odłożyć je i zająć się innymi sprawami. Social media potrafią zabrać dużo czasu, a musimy być skupieni na naszych celach.

2. Jak analizować statystyki w social media?

Odpowiedzią na to pytanie podzieliła się Magdalena Sobczuk:

Ja najczęściej zwracam uwagę na to, jakie rodzaje postów są najbardziej popularne (co pomaga w układaniu harmonogramu wpisów) i drugą taką rzeczą jest znanie detali dotyczących fanów (to pomaga dopasować ich treść to oczekiwań odbiorców).

3. Czy organizacje pozarządowe mogą reklamować się w Google?

Fajnie.org zwróciło uwagę, że niekoniecznie reklama w Google nadaje się dla NGO. Przyjrzeliśmy się bliżej sprawie i okazało się, że Google oferuje całkiem ciekawy program grantów dla NGO.

Fundacja Teraz Twój Ruch tak ocenia ten program:

Według nas to świetna inicjatywa ze strony Google. By stać się OPP w Polsce nowo powstała organizacja musi poczekać 2 lata (stąd czas istnienia odgrywa rolę). Jednak gdy tylko będziemy mieć możliwość taką na pewno skorzystamy!

Z kolei Fundacja Szansa dla Niewidomych już jest przeszkolona, więc można ją podpytać jak sądzę, o szczegóły:

Świetna sprawa. My zostaliśmy już przeszkoleni, będziemy korzystać. Ciekawostką jest to, że z grantu można korzystać również poza granicami kraju. Tzn. jeśli organizacja ma większe ambicje i chce promować swoje inicjatywy nie tylko w Polsce, to Google stwarza taką możliwość.

4. Czy pisać prywatne wiadomości do fanów?

Magdalena Sobczuk zwróciła uwagę, że:

Jeśli pytają i piszą, to ma to sens. Wydaje mi się, ze większość osób wolałaby, żeby nie naruszać w taki sposób ich prywatności narzucając się im prywatnymi wiadomościami.

oraz:

Ja sama angażując się w jakiejś dyskusji na fan page’u np, nie chciałabym, żeby ktoś pisał do mnie prywatne wiadomości. Ile osób korzystających z Facebooka, każda z nich będzie miała do tego inne podejście, więc uważam to za dość ryzykowne.

Damian Fedorczuk z kolei napisał:

Magdaleno, wydaje mi się, że tutaj państwu z WebSoul chodziło np. o odpowiadania na zadane pytania prywatnie. Co może być super opcją, jeżeli np sprzedajesz jakiś produkt z którym klient ma problem. Wzbudza to spore zdziwienie wśród kupujących. Oczywiście in+

Dlatego uściśliliśmy, że należy korzystać z tej metody z rozwagą:

Wybór jest tutaj ważny i cel. Może ktoś Cię zaciekawił spośród komentujących osób? Zagadaj do niego, dowiedz się co porabia. Nie chodzi o to, żeby go zaspamowywać, ale z taktem nawiązać bliższy kontakt z osobami, które się angażują. Nigdy nie wiadomo do czego taka rozmowa doprowadzi. Może odkryjecie wspólne tematy i nowe możliwości?

oraz:

Oczywiście może się zdarzyć, że ktoś nie będzie chciał pogadać prywatnie. Ale jeśli ktoś jest zainteresowany tym samym co my (a jest, skoro jest fanem) to taka prywatna rozmowa może być dla obu stron korzystna. Prywatne rozmowy to miejsce, gdzie można rozmawiać o wiele swobodniej niż na oficjalnym forum, co dla wielu osób jest korzystniejsze.

5. Czy komentować wpisy na innych fanpage’ach?

Sei Budokai Kędzierzyn – Koźle napisał:

Racja, wcześniej komentowaliśmy jako osoby prywatne… jako fanpage można napisać to samo a jest sie bardziej widocznym. Tyle, że trzeba zachować rozwagę, nie przewalać prywaty na fanpage.

Również Aiesec Poland Local Committee Krakow zauważa, że to ważne:

Ważna jest interakcja, od niedawna się bardziej nad tym skupiamy.

6. Jakie platformy powinny stosować organizacje pozarządowe?

Damian Fedorczuk z Fajnie.org poprosił o rozwinięcie tego tematu, co też uczyniliśmy tutaj.

7. Jak organizacja pozarządowa może wymieniać pliki w sieci?

Pytanie o wygodne platformy zadał Sei Budokai Kędzierzyn – Koźle.

Damian Fedorczuk z Fajnie.org napisał, że nadają się do tego:

G plus, fb, yt, twitter.

A jakie specjalne narzędzia używają organizacje NGO do wymiany plików? Czekamy na Wasze komentarze.

8. Czy warto dzielić się informacjami z blogerami i innymi fanpage’ami?

Pytanie to zadał Sebastian Kiela. Damian Federczuk z Fajnie.org odpisał:

Dlaczego? To proste. Jeśli prowadzisz jakieś szkolenie, być może ktoś z grupy pokrewnej zainteresuje się nim. Być może właściciele grupy pokrewnej zauważą Ciebie i pomogą Ci się wybić dzięki swojej grupie. Istnieje jeszcze wiele aspektów, dlaczego. Myślę, że to firma WebSoul powinna rozwinąć w artykule.

9. Jak przykuć uwagę?

W komentarzu do porady odnośnie przykuwania uwagi Fundacja Happy Feet  poprosiła o więcej wskazówek. Mamy to na uwadze, wkrótce coś się pojawi.

10. Donor czy darczyńca?

To było żartobliwe pytanie. Kamaj Taroz zaproponowała jeszcze inne odmiany: donaczyńca albo darator, które nas rozbawiły.

Jeśli się nie mylę to 100% głosów jest za używaniem słowa „darczyńca”.

11. Czy warto dbać o hejterów?

Damian Fedorczuk zwrócił uwagę, że wśród typów ludzi w social media pominęliśmy hejterów. Czy warto o nich dbać? Damian wyjaśnia:

O nich przecież też musimy dbać, bynajmniej ja tak uważam, każdego „hejtera” można przeciągnąć na jasną stronę mocy. Bynajmniej w moim odczuciu.

Oczywiście, chociaż należy przy tym uważać:

Pewnie. Przy czym kontakt z hejterem może być wyczerpujący. Także jeśli masz siły to warto próbować go „nawrócić” przy czym trzeba zawsze liczyć się z tym, że nasze wysiłki mogą pójść na marne, a hejter tylko wykorzysta nasze zaangażowanie, żeby nas zdołować. Ale faktycznie. Dopóki masz siły i chęci to warto, bo czasem najgorszy hejter może stać się najlepszym klientem.

12. Czy warto korzystać z kodów QR?

Fundacja Szansa dla Niewidomych napisała:

Wszystko ok, tylko trochę za dużo QR, który w Polsce nieszczególnie się przyjął.

Według nas czas kodów QR jeszcze nastąpi. No chyba, że szybciej wygrają kody NFC, które nie wymagają celowania w kod:

Nic dziwnego, skoro większości kodów QR nie sposób odczytać i nie wiadomo, jaka jest z tego korzyść. Czasy QR jeszcze u nas nastąpią, a my pokazujemy na ulotce jak to będzie wyglądać w przyszłości.

13. Jak dzielić się swoją pasją?

Damian Fedorczuk chciał dowiedzieć się więcej na ten temat. Dlatego rozwinęliśmy poradę:

Trzeba przede wszystkim uświadomić sobie, że to co dla nas czasem wydaje się znane i oczywiste dla wszystkich w istocie takie nie jest. Ludzie mają swoje sprawy i nie mają czasu wnikać w tematy, które Ty znasz od podszewki, a na pewno chcieliby dowiedzieć się czegoś ciekawego. Taki przykład: ostatnio przypadkiem trafiłem na stronę z kominkami. Okazuje się, że jest coś takiego jak kominki z płaszczem wodnym. Co to jest? Gdzie się sprawdza? Ktoś kto zna się na kominkach wie, a inni niekoniecznie. Mogą to być też jakieś porady, albo odpowiedzi, czy wyjaśnienia kwestii, o których często rozmawiasz z klientami, czy rozmówcami w organizacji. Albo rozwinięcie jakiegoś tematu, który zajmuje ostatnio środowisko, w którym się obracasz. Dokładnie nie powiem, bo to zależy od specyfiki, ale robiąc to co robisz, na pewno znajdziesz mnóstwo interesujących tematów. Przyjrzyj się sobie na początek, co zwraca Twoją uwagę w sieci? Jakie artykuły czytałeś ostatnio? Zajrzyj do historii przeglądania. Zobacz jakie wpisy Cię interesują, jakich informacji udzielałeś, o czym rozmawiałeś ostatnio. Pomyśl, jakie to ma znaczenie dla Twoich fanów, jak możesz to przedstawić wnosząc też coś od siebie. Może masz jakieś spostrzeżenie? Jakieś porady? Masz wątpliwości i chcesz poznać zdanie innych? Podziel się nimi!

Opinię tą zdaje się podzielać Fundacja Teraz Twój Ruch :

Nam kojarzy się to nie ze „sprzedawaniem” produktu a przekazywaniem misji. Ważne by nie skupiać się na tym, co finalnie chcemy zaoferować, lecz na tym w jaki sposób to robimy. Bez poczucia ważności i pasji dla tego naszych działań, nie osiągniemy 100% sukcesu! A że naszą misją jest właśnie inspirowanie do działania a jednocześnie jest zbieżne z naszą pasją, to w 100% stosujemy się do powyższego

14. Czy zaprosić szefa na Facebooka?

Mamy mieszane uczucia wobec tego. Z kolei Fundacja Szansa dla Niewidomych uważa, że:

Nie ma jednej reguły. Każdy przypadek jest indywidualny, wiele zależy od naszych relacji, charakteru i podejścia szefa a najwięcej od naszej wyobraźni. Przecież nieprzemyślane, opublikowane treści mogą nam zaszkodzić nie tylko w oczach przełożonego.

Damian Fedorczuk z kolei zwraca uwagę jak ważne dzisiaj jest, aby mieć kontakt w social media z pracownikami:

To szef nas powinien zaprosić:) Wydaje mi się, że to jemu powinno zależeć na tym, aby zaistnieć w sieci, a kto lepiej zna firmę, jak nie pracownicy?

15. Czy nagradzać najlepszych fanów?

Aiesec Poland Local Committee Krakow napisał:

Można też w ten sposób określić najbardziej zagorzałego fana i w jakiś sposób go nagrodzić, żeby pokazać, że go doceniamy i że jest wyróżniony.

Z kolei Fundacja Szansa dla Niewidomych zwraca uwagę, że należy stosować tę metodę z rozwagą:

To może też przynieść odwrotne konsekwencje. Co jeśli aktywność będzie się sprowadzać wyłącznie do chęci zdobycia nagrody? Jej brak może ujemnie wpłynąć na zaangażowanie. Dialog, bycie na bieżąco i szybkie reagowanie na aktywności fanów (nawet te nieprzychylne) to najważniejsze, o czym powinniśmy pamiętać.

16. Jak zmotywować się do działania w social media?

Temat zainteresował Was, co było widać wokół aktywności przy wpisie o 33 cytatach motywujących do działania.

Fragmentymysli podzieliły się swoimi cytatami:

Największym błędem, jaki możemy kiedykolwiek popełnić w życiu jest myślenie, że pracujemy dla kogokolwiek innego niż dla siebie.

oraz mój ulubiony:

Charakter to zdolność do realizowania postanowień na długo po tym jak minął entuzjazm chwili.

Również Przytulisko na Wiśniowej dało coś od siebie:

Nie da się ukryć, że hasła prawdziwe. Pomoc zawsze wraca ze zdwojoną siłą. Hasło banalne, ale jakże prawdzie – „warto pomagać”. My to wiemy najlepiej. Ratując życie jednemu zwierzakowi dostajemy w zamian ogromną wdzięczność. Nie da się opisać tego co czujemy gdy wpatruje się w nas uratowany psiak swymi mądrymi, wiernymi oczami. Pomagajcie!

17. Czy wzrost liczby fanów ma znaczenie?

Aiesec Poland Local Committee Krakow zapytał się o to w nawiązaniu do artykułu, który pojawił się na stronie Antyweb ( http://antyweb.pl/rosnie-ci-liczba-fanow-na-facebooku-nie-przejmuj-sie-to-nic-nie-znaczy/). Zapoznamy się i skomentujemy wkrótce.

18. Czy dołączać do grup i stron społecznościowych o podobnej tematyce? Czy udzielać się?

Wszyscy zdają się być zgodni, że warto.

19. Czy angażować współpracowników w social media?

Jacek Urbanowicz zwraca uwagę, że w pewnym momencie to jest wręcz niezbędne:

Ja osobiście, jeszcze ogarniam wszystko sam na https://www.facebook.com/ProRunWroclaw, ale powoli się nie wyrabiam. Zasadniczo głupio mi innych prosić o pomoc, bo wiem ile to wymaga wysiłku. Jednak bez wsparcia członków stowarzyszenia niedługo padnę.

Z kolei Przytulisko na Wiśniowej podzieliło się swoimi doświadczeniami w tym zakresie:

U nas jest tak. Teoretycznie dwie osoby tworzą fanpejdż na facebooku. Teoretycznie bo właściwie staramy się każdego na swój sposób zaangażować w SM. Jedni tworzą plakaty ( są to nawet nasi fani ), drudzy piszą teksty okolicznościowe, starsi teksty o treściach poważniejszych, młodzi zajmują się grafiką. Taka współpraca powoduje, że każdy wkłada w stronę jakąś cząstkę siebie, czuje się spełniony czy doceniony nawet przez obce osoby.

20. Czy ponownie wykorzystywać raz stworzone materiały?

Zdaje się, że większość osób prowadzących fanpage NGO zgodziły się, że to ryzykowny pomysł, bo może być wyłapany. Ponadto ponownie wykorzystane materiały dają mniejsze efekty. Ok. Ale spójrzmy na to też w ten sposób: po pierwsze materiał stworzony rok temu, gdy mieliśmy 100 fanów mogło zobaczyć np. 50 z nich. Jeśli go wrzucimy po roku, gdy mamy 300 fanów to zobaczą go osoby, które go jeszcze nie widziały spośród tych 100 rok temu, oraz 200 nowych, które nie miały szansy go odkryć. Oczywiście warto wybierać materiały, które okazały się najbardziej przydatne.

21. Czy warto dzielić się sukcesami ludzi, których znasz?

Przytulisko na Wiśniowej stwierdziło, że to faktycznie działa:

Potwierdzamy:) Nie robi się tego na pokaz, ale by kogoś docenić. Poza tym w świetny sposób tworzy to rodzinną atmosferę:)

22. Czy można jeszcze tworzyć treści tylko dla fanów?

Sei Budokai Kędzierzyn – Koźle wyraził wątpliwość, czy ta funkcja jest nadal dostępna.

Rozwiewamy wszelkie wątpliwości: tak, jest dostępna:

Ta funkcja tzn. like-gate jest dostępna, nie wiem skąd taka informacja, że nie. Zakładkę dostępną tylko dla fanów można stworzyć np. w kreatorze Zakładka Polishwords: https://www.facebook.com/pages/Zak%C5%82adka-Polishwords/231791543565087.

23. Skąd brać materiały na fanpage’a?

Jedną z metod jest przypominanie wydarzeń z poprzednich lat:

Przypominaj wydarzenia z poprzednich lat. Pokaż jak rozwinęła się organizacja, przywołaj dobre wspomnienia.

Damian, nasz najbardziej aktywny fan stwierdził:

Polecam na każdym warsztacie, szkoleniu itd robić krótkie filmy, zdjęcia i wrzucać do sieci:)

No i my się z tym zgadzamy!

Podsumowanie

Bardzo dziękujemy wszystkim organizacjom i osobom, które uczestniczą aktywnie w konkursie na najlepszy fanpage NGO. Wasze uwagi i rady są pomocne dla nas, abyśmy mogli szukać więcej informacji oraz dla innych organizacji, które chcą uczyć się od osób, które już przetarły szlaki. Zachęcam do dalszej aktywności na fanpage’u.

 

 


Tomasz Smykowski
Tomasz Smykowski - fascynuję się social media od dawna. W 2007 roku porzuciłem pracę programisty i redaktora, by zająć się social media marketingiem zawodowo. Jeśli interesujesz się marketingiem, to pewnie będziesz stałym czytelnikiem.

NGO w social media



Darmowe treści od Websoul
Chcesz dostawać za darmo artykuły, case'y, raporty i promocje od Websoul? Zapisz się na nasz newsletter:

Masz pytanie?
Zadzwoń teraz:
523 070 660
Od poniedziałku do piątku: 8-16

Albo napisz: kontakt@websoul.pl

Przewiń do góry


Inline
Inline